settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on salaisuus avioliiton kestämiselle?

Vastaus


Apostoli Paavalin mukaan vaimo on sidottu mieheensä niin kauan kuin tämä on elossa (Room. 7:2). Periaatteena on se, että joko aviomiehen tai aviovaimon täytyy kuolla ennen kuin avioliiton side purkautuu. Tämä on Jumalan käsky, mutta nyky-yhteiskunnassa 51 % avioliitoista päättyy eroon. Tämä merkitsee sitä, että yli puolet pareista, jotka vannovat "rakastavansa toisiansa kunnes kuolema meidät erottaa", rikkoo lupauksensa.

Mitä aviopari voi tehdä saadakseen avioliittonsa kestämään? Kaikkein tärkein asia on kuuliaisuus Jumalalle ja hänen Sanalleen. Tätä periaatetta pitäisi noudattaa ennen avioliittoa. Jumala sanoo, "Lähteekö kaksi yhdessä kulkemaan, jos he eivät ole siitä sopineet?" (Amos 3:3). Uudelleen syntyneelle kristitylle tämä merkitsee sitä, että hän ei voi olla läheisessä suhteessa uskomattoman henkilön kanssa. "Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? (2. Kor. 6:14). Tämän periaatteen noudattaminen säästäisi paljon sydänsuruja ja kärsimyksiä avioliitoissa.

Toinen avioliiton pitkäikäisyyttä lisäävä periaate on aviomiehen kuuliaisuus Jumalalle ja vaimonsa rakastaminen, kunnioittaminen ja suojeleminen niin kuin hän tekisi oman ruumiinsa edestä (Ef. 5:25-31). Vastavuoroisesti, vaimon pitää olla kuuliainen Jumalalle ja alistua miehelleen niin kuin Herralle (Ef. 5:22). Miehen ja naisen välinen avioliitto on esimerkki Kristuksen ja seurakunnan suhteesta. Kristus antoi itsensä seurakunnan puolesta ja hän rakastaa, kunnioittaa ja suojelee sitä niin kuin morsiantaan (Ilm. 19:7–9).

Kun Jumala yhdisti Eevan ja Aadamin ensimmäiseen avioliittoon, Eeva luotiin Aadamin luusta ja lihasta (1. Moos. 2:21) ja he kaksi tulivat yhdeksi lihaksi (1. Moos. 2:23-24). Yhdeksi lihaksi tuleminen merkitsee enemmän kuin fyysistä liittoa. Se tarkoittaa mielen ja sielun liittymistä yhdeksi. Tällainen suhde on paljon enemmän kuin aistillinen ja tunteellinen kiintymys ja se ylettyy hengelliseen yhdistymiseen, jonka voi vain löytää jos molemmat osapuolet antautuvat Jumalalle ja toinen toisilleen. Tällainen suhde ei keskity "minuun" vaan "meihin". Tämä on yksi kestävän rakkauden salaisuuksista. Molempien aviopuolisoiden täytyy laittaa etusijalle avioliiton kestäminen kuolemaan saakka. Hengellisen Jumala-suhteen vahvistaminen auttaa suuresti miehen ja vaimon välisen maallisen suhteen kestämistä. Tällainen suhde tuottaa kunniaa Jumalalle.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on salaisuus avioliiton kestämiselle?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries