settings icon
share icon
Kysymys

Mitä on ennaltamäärääminen? Onko ennaltamäärääminen raamatullista?

Vastaus


Room. 8:29-30 kertoo meille, " Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa; mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut." Ef. 1:5 ja 11 julistavat, "...edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan... Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan." Monilla on pahantahtoisuutta ennaltamääräämisoppia kohtaan. Ennaltamäärääminen on kuitenkin raamatullinen opetus. Tärkeintä ennaltamääräämisen ymmärtämisessä on se, mitä sillä tarkoitetaan raamatullisesti.

Sanat, joita käytettiin edellisissä raamatunjakeissa "ennaltamääräämisen" kirjoittamiseen tulevat kreikankielen sanasta proorizo, joka tarkoittaa "etukäteen määräämistä", "säätämistä", "ennalta päättämistä". Ennaltamäärääminen tarkoittaa siis sitä, että Jumala määrää tietyt asiat etukäteen. Mitä Jumala määräsi etukäteen? Room. 8:29-30 mukaan Jumala määräsi ennalta sen, että tietyt henkilöt tulisivat hänen Poikansa kaltaisiksi, kutsutuiksi, vanhurskautetuiksi, ja kirkastetuiksi. Todellakin, Jumala määrää ennalta, ketkä pelastuvat. Monet raamatunkohdat kertovat Kristukseen uskovien olevan valittuja (Matt. 24:22, 31; Mark. 13:20, 27; Room. 8:33, 9:11, 11:5-7, 28; Ef. 1:11; Kol. 3:12; 1. Tess. 1:4; 1. Tim. 5:21; 2. Tim. 2:10; Tiitus 1:1; 1. Piet. 1:1-2, 2:9; 2. Piet. 1:10). Ennaltamäärääminen on raamatullinen opetus, joka tarkoittaa Jumalan kaikkivaltaisuudessaan valitsevan tietyt henkilöt pelastukseen.

Kaikkein yleisin vastalause ennaltamääräämisoppia kohtaan on se, että se on epäreilu. Miksi Jumala valitsee jotkut, eikä toisia? On tärkeää muistaa, että kukaan ei ansaitse tulla pelastetuksi. Me olemme kaikki syntisiä (Room. 3:23) ja iankaikkisen rangaistuksen arvoisia (Room. 6:23). Sen vuoksi Jumala olisi täysin oikeudenmukainen antaessaan meidän kaikkien viettää iankaikkisuuden helvetissä. Jumala on kuitenkin päättänyt pelastaa jotkut meistä. Hän ei ole epäreilu niitä kohtaan, joita hän ei ole valinnut, koska he saavat ansioidensa mukaan. Jumala ei ole epäreilu toisia kohtaan, jos hän on armollinen joillekin toisille. Kukaan ei ansaitse mitään Jumalalta; niinpä kukaan ei voi esittää vastalausetta, jos hän ei saa mitään Jumalalta. Havaintoesimerkki tästä on summamutikassa viidelle ihmiselle kahdenkymmenen henkilön ryhmässä seteleitä jakava mies. Ovatko ne viisitoista ilman rahaa jäänyttä ihmistä tohkeissaan? Todennäköisesti ovat. Onko heillä oikeus olla tyytymättömiä? Heillä ei ole siihen oikeutta. Miksi? Koska mies ei ollut heille velkaa. Hän vain päätti olla antelias joitakuita toisia kohtaan.

Jos Jumala päättää ketkä pelastuvat, eikö se heikennä meidän vapaata tahtoamme valita ja uskoa Kristukseen? Raamatun mukaan meillä on valinnan vapaus – kaikki Jeesukseen Kristukseen uskovat pelastuvat (Joh. 3:16; Room. 10:9-10). Raamatun mukaan Jumala ei koskaan hylkää ketään, joka uskoo häneen, tai käänny pois niistä, jotka etsivät häntä (2. Moos. 4:29). Jotenkin, Jumalan arvoituksellisella tavalla, ennaltamäärääminen toimii yhteistyössä Jumalalta tulevan vetovoiman (Joh. 6:44) ja pelastavan uskon kanssa (Room. 1:16). Jumala määrää ennalta, ketkä pelastuvat ja meidän täytyy valita Kristus pelastuaksemme. Room. 11:33 sanoo, “Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!"

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä on ennaltamäärääminen? Onko ennaltamäärääminen raamatullista?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries