settings icon
share icon
Kysymys

Kuinka voin kokea iloa kristillisessä elämässäni?

Vastaus


Jopa kaikkein hartaimman kristityn elämässä saattaa olla alakuloisuuden ja masentuneisuuden aikakausia. Tästä on useita esimerkkejä Raamatussa. Job toivoi, ettei olisi koskaan syntynyt (Job 3:11). Daavid rukoili voivansa paeta paikkaan, jossa hänen ei tarvitsisi kohdata elämän realiteetteja (Ps. 55:6-8). Kukistettuaan 450 Baalin profeettaa kutsumalla tulen taivaasta (1. Kun. 18:16+46), Elia pakeni erämaahan ja pyysi Jumalaa ottamaan henkensä (1. Kun. 19:3-5).

Kuinka me siis voimme voittaa synkkämielisyyden hetket elämässämme? Tarkastelkaamme, kuinka nämä edellä mainitut henkilöt voittivat masentuneisuuden. Job sanoi, että rukoilemalla ja muistamalla siunauksemme, Jumala uudistaa ilomme ja vanhurskautemme (Job 33:26). Daavid kirjoitti Jumalan Sanan tutkimisen tuovan meille iloa (Ps. 19:8). Daavid myös ymmärsi, että meidän tarvitsee ylistää Jumalaa myös epätoivon hetkinä (Ps. 42:5). Eliaan tapauksessa Jumala salli hänen levätä ja lähetti Elisan auttamaan häntä (1. Kun. 19:9-21). Myös me tarvitsemme ystäviä, joiden kanssa voimme jakaa tuskamme (Saarn. 4:9-12). Usein on hyödyksi, jos voimme avautua kristityille ystävillemme. Saatamme yllättyä, sillä kenties hän on kamppaillut juuri samojen vaikeuksien kanssa kuin mitä me kohtaamme juuri tällä hetkellä.

Kaikkein tärkeintä on muistaa, että jos keskitymme itseemme, ongelmiimme ja menneisiin tapahtumiin, emme koskaan voi kokea oikeaa hengellistä iloa. Ilo ei perustu omaisuuden määrään, eikä psykoterapiaan, eikä se millään muotoa voi perustua itsekeskeisyyteemme. Ilo löytyy Kristuksesta. Me Kristukselle kuuluvat "ylpeilemme Kristuksesta Jeesuksesta emmekä luota mihinkään omaamme" (Fil. 3:3). Kristuksen tuntemisen myötä olemme muodostaneet oikean käsityksen itsestämme ja tämän oikean hengellisen käsityksen myötä emme mitenkään voi ylpeillä itsestämme, viisaudestamme, voimastamme, rikkauksistamme tai hyvyydestämme, vaan ainoastaan Kristuksesta. Jos takerrumme häneen, upotamme itsemme hänen Sanaansa ja pyrimme tuntemaan hänet läheisimmin, silloin ilomme tulee täydelliseksi (Joh. 15:1-11).

Lopuksi meidän on muistettava, että ainoastaan Jumalan Pyhän Hengen kautta voimme löytää oikean ilon (Ps. 51:11-12; Gal. 5:22; 1. Tess. 1:6). Emme voi saavuttaa mitään ilman Jumalan voimaa (2. Kor. 12:10, 13:4). Itse asiassa, mitä ankarammin pyrimme löytämään ilon omin neuvoin, sitä surkeammaksi olomme tulee. Lepää Herran käsivarsilla (Matt. 11:28-30) ja etsi häntä rukouksen ja Raamatun välityksellä. "Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte, niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo" (Room. 15:13).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Kuinka voin kokea iloa kristillisessä elämässäni?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries