settings icon
share icon
Kysymys

Olisiko Jeesus voinut tehdä syntiä?

Vastaus


Tässä kysymyksessä on kaksi puolta. On tärkeää huomata, että tässä ei ole kysymys siitä, tekikö Jeesus syntiä. Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, niin kuin Raamattu selvästi kertoo, että Jeesus ei tehnyt syntiä (2. Kor. 5:21; 1. Piet. 2:22). Kysymys kuuluu, olisiko Jeesus pystynyt tekemään syntiä. Ne, jotka ovat "moitteettomuuden" kannattajia, uskovat että Jeesus ei olisi pystynyt tekemään syntiä. Ne, jotka ovat "moitteellisuuden" kannattajia, uskovat että Jeesus olisi pystynyt tekemään syntiä, mutta ei kuitenkaan sitä tehnyt. Kumpi näkemys on oikea? Raamatun selvä opetus on, että Jeesus oli moitteeton - hän ei olisi pystynyt tekemään syntiä. Jos hän olisi pystynyt tekemään syntiä, hän pystyisi siihen vielä tänäänkin, koska hänellä on samat ominaisuudet kuin maan päällä ollessaan. Hän on Jumala-ihminen ja pysyy sellaisena iäti, hänessä yhdistyy täysi jumalisuus ja ihmisyys täydellisesti ja jakamattomasti. Jos uskomme Jeesuksen pystyneen tekevän syntiä, se oli sama kuin uskoisimme Jumalan pystyneen tekemään syntiä. "Jumala näki hyväksi antaa kaiken täyteyden asua hänessä " (Kol. 1:19). Kol. 2:9 lisää, "Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään".

Vaikka Jeesus oli täysin ihmismäinen, hän ei syntynyt samalla syntisellä luonnolla varustettuna kuin mitä me olemme. Hän ilmiselvästi koki samat houkutukset kuin me, kuten oli asianlaita Saatanan häntä houkutellessa synnin tekoon, mutta hän pysyi synnittömänä, koska Jumala ei pysty tekemään syntiä. Se on vastoin hänen perimmäistä olemustaan (Matt. 4:1; Hepr. 2:18, 4:15; Jaak. 1:13). Määritelmän mukaan synti on merkitsee lain rikkomista. Jumala loi lain ja eikä pysty sitä rikkomaan; sen vuoksi synnin tekeminen on sellaista, jota Jumala ei kykene tekemään.

Houkutuksille altistuminen ei itsessään ole synnillistä. Joku saattaa houkutella sinua jollakin, jota sinä et halua tehdä, esim. varastamisella tai seksuaaliseen perversioon osallistumisella. Sinulla ei todennäköisesti ole mitään halua osallistua näihin synnillisiin toimiin, mutta sinä kuitenkin joudut houkutukselle alttiiksi, kun joku esittää nämä mahdollisuudet sinulle. Sanalle "houkutus" löytyy ainakin kaksi määritelmää:

1) Synnillisen ehdotuksen tekeminen jonkun ulkopuolisen tahon tai oman syntisen luontosi puolesta.

2) Synnilliseen tekoon osallistumisen ja siitä aiheutuvien mielihyvän tai seurausten ajatteleminen siinä määrin, että teko on jo tapahtunut ajatuksissasi.

Ensimmäinen määritelmä ei sisällä syntisiä tekoja/ajatuksia; toinen sisältää. Kun sinä pohdit jotakin synnillistä tekoa ja mietit, kuinka voisit sen toteuttaa, olet jo ylittänyt synnin tekemisen rajan. Jeesus altistui yllä olevalle ensimmäiselle vaihtoehdolle, paitsi hän ei altistunut synnillisen mielensä houkutuksille, koska hänellä ei ollut sellaista. Saatana ehdotti tiettyjä synnillisiä tekoja Jeesukselle, mutta hänellä ei ollut mitään sisäisiä haluja niiden tekemiseen. Näin ollen hän altistui houkutuksille kuten mekin, mutta pysyi synnittömänä.

Moitteellisuuden kannattajat uskovat, että jos Jeesus ei olisi pystynyt tekemään syntiä, hän ei olisi voinut kokea houkutuksia täydessä määrin, eikä näin ollen voisi olla täysin myötätuntoinen meidän taistelussamme syntiä ja synnillisiä houkutuksia vastaan. Muistutamme lukijaa, että jotakin ei tarvitse kokea sitä ymmärtääkseen. Jumala tietää kaiken kaikesta. Joskin Jumalalla ei ole koskaan ollut halua tehdä syntiä, eikä hän ole koskaan tehnyt syntiä, Jumala tietää ja ymmärtää, mitä synti on. Jumala tietää ja ymmärtää, mitä on joutua alttiiksi houkutuksille. Jeesus voi myötäelää kansamme joutuessamme synnin houkutuksiin, koska hän tietää, eikä koska hän on "kokenut" saman kuin me.

Jeesus tietää, millaista on joutua alttiiksi houkutuksille, mutta hän ei tiedä mitä synnin tekeminen on. Tämä ei sulje pois mahdollisuutta, etteikö hän voi auttaa meitä. Meitä kohdanneet kiusaukset eivät ole epätavallisia (1. Kor. 10:13). Nämä synnit voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin: "... ruumiin halut, silmien pyyteet ja mahtaileva elämä" (1. Joh. 2:16). Tarkastele Eevan kokemaa kiusausta, samoin kuin Jeesuksen kohtaamia kiusauksia, ja huomaat kuinka kummankin kiusaukset kuuluivat näihin kolmeen luokkaan. Jeesuksen kiusaukset olivat kaikin tavoin niin kuin meidänkin, mutta hän pysyi täysin pyhänä. Vaikkakin korruptoitunut luonteemme haluaa osallistua joihinkin synteihin, meillä on Kristuksen kautta kyky voittaa synti, koska emme enää ole sen palvelijoita vaan paremminkin Jumalan palvelijoita (Room. 6, erityisesti jakeet 2 ja 16-22).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Olisiko Jeesus voinut tehdä syntiä?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries