settings icon
share icon
Kysymys

Kuinka ihmiset pelastuivat ennen kuin Jeesus kuoli syntiemme edestä?

Vastaus


Syntiinlankeemuksesta asti pelastus on aina perustunut Kristuksen kuolemaan. Kukaan ei koskaan voisi pelastua ilman tuota maailmanhistorian keskeistä tapahtumaa, ei ennen ristiä eikä ristin jälkeen. Kristuksen kuolema maksoi Vanhan testamentin aikaisten uskovien edesmenneet synnit ja Uuden testamentin aikaisten uskovien tulevat synnit.

Pelastumisen edellytys on aina ollut usko. Pelastavan uskon kohde on aina ollut Jumala. Psalmien kirjoittajan mukaan, "Hyvä on sen osa, joka turvaa häneen"(Ps. 2:12). 1. Moos. 15:6 kertoo meille Abramin uskoneen Jumalaan ja sen kautta Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi (katso myös Room. 4:3-8). Kuten Hepr. 10:1-10 selvästi opettaa, Vanhan testamentin aikainen uhrijärjestelmä ei poistanut syntiä. Se osoitti edeltäkäsin siihen päivään, jolloin Jumalan Poika vuodattaisi verensä syntisen ihmiskunnan puolesta.

Aikakausien saatossa uskovien uskon sisältö on muuttunut. Jumalan vaatimus siitä, mihin meidän pitää uskoa, riippuu hänen siihen ajankohtaan mennessä ihmiskunnalle antaman ilmoituksen laajuudesta. Tätä kutsutaan progressiiviseksi ilmoitukseksi. Aadam uskoi Jumalan antaman lupauksen 1. Moos. 3:15 siitä, että naisen jälkeläinen murskaisi Saatanan. Aadamin usko ilmenee hänen vaimolleen antamassa nimessä Eeva (jae 20) ja Jumala osoitti välittömän hyväksymisensä pukemalla heidät nahkaisiin vaatteisiin (jae 21). Tuossa historian vaiheessa Aadamilla ei ollut muuta tietoa tulevasta, mutta hän uskoi siihen.

Abram uskoi Jumalan lupauksiin ja 1. Moos. 12 ja 15 antamaan uuteen ilmoitukseen. Ennen Moosesta mitään Raamatun kirjoituksia ei ollut olemassa, mutta ihmiskunta oli kuitenkin vastuullinen siihen saakka annetun ilmoituksen edessä. Kautta koko Vanhan testamentin ajan uskovat tarttuivat pelastukseen, koska he uskoivat Jumalan jonakin päivänä huolehtivan heidän synti-ongelmastaan. Nyt me katsomme taaksepäin uskoen hänen jo huolehtineen synneistämme ristillä (Joh. 3:16; Hepr. 9:28).

Kuinka oli asianlaita Kristuksen aikakauden uskovien kohdalla, ennen ristiä ja ylösnousemusta? Mihin he uskoivat? Ymmärsivätkö he täysin Kristuksen kuoleman ristillä syntiensä edestä? Opetustyönsä loppuvaiheessa Jeesus opetti seuraavasti, " Tästä lähtien Jeesus alkoi puhua opetuslapsilleen, että hänen oli mentävä Jerusalemiin ja kärsittävä paljon kansan vanhimpien, ylipappien ja lainopettajien käsissä. Hänet surmattaisiin, mutta kolmantena päivänä hän nousisi kuolleista” (Matt. 16:21-22). Mikä oli opetuslapsien reaktio tähän opetukseen? "Pietari veti hänet erilleen ja alkoi nuhdella häntä: Jumala varjelkoon! "Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!" Kuitenkin he olivat pelastuneet, koska he uskoivat Jumalan huolehtivan heidän synti-ongelmastaan. He eivät tarkoin tietäneet, kuinka Jumala toimisi, sen paremmin kuin Aadam, Abram, Mooses tai Daavidkaan eivät tienneet, mutta he uskoivat Jumalaan.

Meille nykyajan ihmisille on annettu enemmän ilmoitusta kuin ennen Kristuksen ylösnousemusta eläneille ihmisille; meillä on koko kuva käytössämme. "Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat" (Hepr. 1:1-2). Pelastuksemme pohjautuu edelleen Kristuksen kuolemaan, usko on edelleen pelastuksen ehto, ja uskomme kohde on edelleen Jumala. Uskomme perustuu Jeesuksen Kristuksen kuolemaan syntiemme edestä, hänen hautaamiseensa ja hänen ylösnousemukseensa kolmantena päivänä (1. Kor. 15:3-4).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Kuinka ihmiset pelastuivat ennen kuin Jeesus kuoli syntiemme edestä?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries