settings icon
share icon
Kysymys

Miksi Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on tärkeä pelastumiselle?

Vastaus


Jeesuksen ylösnousemus on tärkeä monista syistä. Ensimmäiseksi, se todistaa Jumalan suuresta voimasta. Ylösnousemukseen uskominen tarkoittaa Jumalaan uskomista. Jos Jumala on olemassa ja jos hän loi maailmankaikkeuden ja hallitsee sitä, silloin hän myös kykenee herättämään kuolleet henkiin. Jos hän ei kykene siihen, silloin hän ei ole meidän uskomme ja palvontamme arvoinen Jumala. Vain elämän luoja voi herättää henkiin kuoleman jälkeen, vain hän voi purkaa kuoleman hirvittävyyden, vain hän voi poistaa kuoleman pistimen ja voiton (1. Kor. 15:54-55). Herättäessään Jeesuksen kuolleista, Jumala muistutti meitä kaikkivoipaisuudestaan elämän ja kuoleman osalta.

Toiseksi, Jeesuksen ylösnousemus on todistus ihmisten ylösnousemukselle, joka on kristinuskon keskeinen opetus. Toisin kuin kaikki muut uskonnot, ainoastaan kristinuskossa on perustaja, joka voitti kuoleman ja lupasi seuraajilleen saman. Kaikkien muiden uskontojen perustajat olivat miehiä ja profeettoja, jotka päätyivät hautaan. Kristittyinä meitä lohduttaa tosiasia, että Jumala tuli lihaksi, kuoli syntiemme edestä ja herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, Hauta ei pystynyt kahlitsemaan häntä. Hän elää ja istuu tänä päivänä Isä Jumalan oikealla puolella taivaassa.

Paavali selittää yksityiskohtaisesti 1. Kor. 15 luvussa Kristuksen ylösnousemuksen merkityksen. Jotkut korinttolaiset eivät uskoneet kuolleitten ylösnousemukseen ja tässä luvussa Paavali antaa kuusi järkyttävää seurausta, jos ylösnousemus ei ole totta: 1) Evankeliumin julistus on turhaa puhetta (j. 14); 2) usko Kristukseen on turhaa (j. 14); 3) kaikki ylösnousemuksesta saarnaavat ovat valehtelijoita (j. 15); 4) kukaan ei pelastu synneistä (j. 17); 5) kaikki aiemmat uskovat ovat kuolleet (j.18); ja 6) kristityt ovat kaikista ihmisistä säälittävimpiä (j. 19). "Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet" (j. 20), taaten, että me seuraamme häntä ylösnousemuksessa.

Jumalan Sana takaa uskovan ylösnousemuksen Jeesuksen Kristuksen toisessa tulemuksessa, kun hän tulee noutamaan morsiamensa (seurakuntansa) ylöstempauksessa. Tämä suuri toivo ja vakuus sai Paavalin kirjoittamaan 1. Kor. 15:55, "Missä on voittosi, kuolema? Missä on pistimesi, kuolema?"

Kuinka nämä päättäjäissanat liittyvät ylösnousemuksen tärkeyteen? Paavali vastaa, "...Tietäkää, ettei Herra anna teidän työnne mennä hukkaan" (j. 58). Hän muistuttaa meitä, että koska tiedämme heräävämme uuteen elämään, pystymme hänen tavoin kestämään vainoa ja vaaraa Kristuksen tähden (j. 29-31). Voimme seurata tuhansien marttyyrien esimerkkiä kautta historian, jotka mielihyvin vaihtoivat maallisen elämänsä iankaikkiseen elämään ylösnousemuksen kautta.

Ylösnousemus on suuri voitto jokaiselle uskovalle. Raamatun mukaan Jeesus Kristus kuoli, haudattiin ja nousi kolmantena päivänä. Ja hän tulee takaisin jonakin päivänä! Kristuksessa kuolleet nousevat kuolleista ja sen jälkeen elossa olevat temmataan ylös ja he saavat kirkastetun ruumiin (1. Tess. 4:13-18). Miksi Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on tärkeä pelastumiselle? Se on todiste siitä, että Jumala hyväksyi Jeesuksen uhrin meidän edestämme. Se osoittaa Jumalan voiman herättää kuolleista. Se takaa Kristukseen uskoville iankaikkiseen elämään herätyksen kuoleman sijaan. Tämä on meidän siunattu toivomme!

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Miksi Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on tärkeä pelastumiselle?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries