Vad betyder det att vara född på nytt?




Fråga: Vad betyder det att vara född på nytt?

Svar:
De klassiska verserna i Bibeln som svarar på frågan finns i Johannesevangeliet 3:1-21. Herren Jesus Kristus talar med Nikodemos en framstående farisé och medlem av Sanhedrin - judarnas råd (alltså en av de styrande i det judiska samhället). Nikodemos kom till Jesus på natten. Nikodemos hade frågor att ställa till Jesus.

När Jesus talade till Nikodemos, sade Han: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Nikodemos svarade: ”Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?” Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt…" (Johannesevangeliet 3:3-7)

Frasen “född på nytt” betyder egentligen “född från ovan.” Nikodemos hade ett påtagligt behov. Han behövde en förändring i sitt hjärta - en andlig förvandling. Ny födelse, att bli född på nytt, är en handling av Gud där Han tilldelar den troende evigt liv.( 2 Korinthierbrevet 5:17; Titusbrevet 3:5; 1 Petrusbrevet 1:3; 1 Johannesbrevet 2:29; 3:9; 4:7; 5:1-4, 18). Johannesevangeliet 1:12,13 indikerar att ”född på nytt” också innebär att ”bli Guds barn” genom tilltro på Jesu Kristi namn.

Den logiska frågan följer då, ”Varför behöver en person bli född på nytt? Aposteln Paulus säger i Efesierbrevet 2:5 "…fast vi var döda genom våra överträdelser har han gjort oss levande tillsammans med Kristus… " Till romarna skriver aposteln i Romarbrevet 3:23: ”Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud.” Så, en person behöver bli född på nytt för att få sina synder förlåtna och att ha en relation med Gud.

Hur blir man född på nytt? Efesierbrevet 2:8,9 förklarar, ”Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.” När någon är ”frälst/räddad,” har hon/han blivit född på nytt, andligt förnyade, och är nu med den nya födelsens rätt, ett Guds barn. Att lita på Jesus Kristus, Han som tog staffet för synden när han dog på korset, det är betydelsen av att vara ”född på nytt” andligt sätt. ”Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse… (2 Korinthierbrevet 5:17a).

Om du aldrig har förtröstat på Herren Jesus Kristus som din frälsare vill du lyssna på den Helige Ande vädjanden när Han talar till ditt hjärta? Du behöver bli född på nytt. Vill du be bönen i ånger och omvändelse och bli till en ny skapelse i Kristus, idag? ”Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud.” (Johannesevangliet 1:12-13).

Om du vill ta emot Jesus Kristus som din frälsare och bli född på nytt, följer här är ett exempel på bön att be. Kom ihåg att varken den här bönen eller någon annan bön kommer att rädda dig. Det är bara förtröstan på Kristus som kan rädda dig från synd. Denna bön är helt enkelt ett sätt att uttrycka för Gud din tro på Honom och tacka Honom för att Han erbjuder dig Sin frälsning. ”Gud, jag vet att jag har syndat mot dig och förtjänar bestraffning. Men Jesus Kristus tog straffet som jag förtjänar för att jag genom tron på honom kan bli förlåten. Jag förtröstar på Dig för min frälsning. Tack för din underbara nåd och förlåtelse – gåvan av evigt liv! Amen.”

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.


Återvänd till den svenska hemsidan

Vad betyder det att vara född på nytt?