Vad är frälsningens plan?




Fråga: Vad är frälsningens plan?

Svar:
Är du hungrig? Inte fysiskt hungrig, utan har du en hunger för något mer i livet? Finns där något djupt inom dig som aldrig verkar vara tillfredsställt? Om det är så, är Jesus vägen! Jesus svarade, Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta” (Johannesevangeliet 6:35).

Är du förvirrad? Verkar du aldrig hitta en stig eller mening med livet? Verkar det som att någon släckte och du inte kan hitta lysknappen? Om det är så är Jesus vägen! Jesus talade till dem och sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus” (Johannesevangeliet 8:12).

Känner du att du är stängd utanför livet? Har du prövat många dörrar, men bara hittat tomhet och meningslöshet? Letar du efter en ingång till ett meningsfullt liv? Om det är så, är Jesus vägen! Jesus sa, “Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad. Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete” (Johannesevangeliet 10:9).

Känns det som att människor sviker dig? Har dina relationer varit ytliga och tomma? Verkar det som att alla försöker utnyttja dig? Om det är så, är Jesus vägen! Jesus sa, ”Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren… Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och de känner mig” (Johannesevangeliet 10:11,14).

Undrar du vad som händer efter detta livet? Är du trött på att leva för saker som bara ruttnar eller rostar? Tvekar du ibland på om livet har någon mening? Vill du leva efter att du dör? Om det är så, är Jesus vägen! Jesus sa, ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö” (Johannesevangeliet 11:25-26).

Vad är vägen? Vad är sanningen? Vad är livet? Jesus svarade, “Jesus svarade:” Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Johannesevangeliet 14:6).

Hungern du känner är en andlig hunger, och kan bara bli fylld genom Jesus. Jesus är den enda som kan ta bort mörkret i ditt liv. Jesus är grinden till ett tillfredsställt liv. Jesus är vännen och herden som du har letat efter. Jesus är livet – i denna världen och i nästa. Jesus är vägen till frälsning!

Anledningen till att du känner hunger, anledningen till att du känner dig vilsen i mörkret, anledningen till att du inte kan hitta någon mening i livet, är att du är avskild från Gud. Bibeln berättar för oss att vi är alla syndare, och är därför separerade från Gud (2 Moseboken 7:20; Romarbrevet 3:23). Det tomrum du kan känna i ditt hjärta är att Gud saknas i ditt liv. Vi var skapade att ha en relation med Gud. P.g.a vår synd är vi separerade från den relationen. Ännu värre, vår synd kommer att vara anledningen till att vi är separerade från Gud i all evighet, det här livet och nästa (Romarbrevet 6:23; Johannesevangeliet 3:36).

Hur kan vi lösa detta problem? Jesus är vägen! Jesus tog vår synd och tog på sig all vår synd (2 Korintierbrevet 5:21). Jesus dog i vårt ställe (Romarbrevet 5:8), tog straffet vi förtjänar. Tre dagar senare, uppstod Jesus från det döda, han bevisade genom sin seger på korset han vunnit över synden och döden (romarbrevet 6:4-5). Varför gjorde han det? Jesus svarade den frågan själv, “Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. (Johannesevangeliet 15:13). Jesus dog så att vi kunde leva. Om vi sätter vår tilltro på Jesus, litar att Hans död är betalningen för våra synder - är alla våra synder förlåtna och borttvättade. Då kommer vi att få vår andliga hunger tillfredställd. Ljuset kommer att lysa. Vi kommer att ha tillgång till ett meningsfullt liv. Vi kommer att känna vår sanna bästa vän och gode herde. Vi kommer att veta att vi har ett liv efter vi dör - ett uppståndelse liv i himmeln för evigt med Jesus.

“Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv” (Johannesevangeliet 3:16).

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.


Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är frälsningens plan?