settings icon
share icon
Fråga

Är Jesus enda vägen till Himlen?

Svar


Ja, Jesus är den enda vägen till himlen. Ett sådant kategoriskt uttalande kan förvirra, överraska eller till och med förolämpa, men det är sant ändå. Bibeln lär att det inte finns någon annan väg till frälsning än genom Jesus Kristus. Jesus säger själv i Johannes 14:6: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” Han är inte ett sätt, som i ett av många; Han är vägen, som i den enda vägen. Ingen, oavsett rykte, prestation, speciell kunskap eller personlig helighet, kan komma till Gud Fadern utom genom Jesus.

Jesus är den enda vägen till himlen av flera anledningar. Jesus "utvaldes av Gud" att vara Frälsaren (1 Petrusbrevet 2:4). Jesus är den ende som har kommit ner från himlen och återvänt dit (Johannes 3:13). Han är den enda personen som har levt ett perfekt mänskligt liv (Hebreerbrevet 4:15). Han är det enda offret för synden (1 Johannes 2:2; Hebreerbrevet 10:26). Han ensam uppfyllde lagen och profeterna (Matteus 5:17). Han är den ende som har besegrat döden för alltid (Hebreerbrevet 2:14–15). Han är den ende medlaren mellan Gud och människan (1 Timoteusbrevet 2:5). Han är den enda människa som Gud har ”upphöjt …... och gett honom ett namn som är över alla namn” (Filipperbrevet 2:9).

Jesus talade om sig själv som den enda vägen till himlen på flera ställen förutom i Johannes 14:6. Han presenterade sig själv som föremål för tron i Matteus 7:21–27. Han sa att hans ord är liv (Johannes 6:63). Han lovade att de som tror på honom kommer att få evigt liv (Johannes 3:14–15). Han är porten till fåren (Johannes 10:7); livets bröd (Johannes 6:35); och uppståndelsen (Johannes 11:25). Ingen annan kan med rätta göra anspråk på dessa titlar.

Apostlarnas predikan fokuserade på Herren Jesu död och uppståndelse. Petrus, som talade till Stora rådet, förkunnade tydligt att Jesus var den enda vägen till himlen: "Det finns ingen frälsning hos någon annan. För det finns inget annat namn under himlen, som är givet bland människor, genom vilket vi kan bli frälsta." (Apostlagärningarna 4:12) . Paulus talade till synagogan i Antiokia och pekade ut Jesus som Frälsaren: "Därför ska ni nu veta, män och bröder, att det är genom honom syndernas förlåtelse predikas för er, och att var och en som tror blir rättfärdiggjord i honom från allt det som ni inte kunde bli rättfärdiggjorda från genom Mose lag.” (Apostlagärningarna 13:38–39). Johannes skriver till församlingen i stort och specificerar Kristi namn som grunden för vår förlåtelse: "Jag skriver till er, barn, för era synder är förlåtna för hans namns skull." (1 Johannesbrevet 2:12) . Ingen annan än Jesus kan förlåta synd.

Det eviga livet i himlen är endast möjligt genom Kristus. Jesus bad: "Och detta är det eviga livet, att de känner dig, den ende sanne Guden, och Jesus Kristus, som du har sänt." (Johannes 17:3). För att ta emot Guds fria frälsningsgåva måste vi lita på Jesus och bara Jesus. Vi måste lita på Jesu död på korset som betalning för vår synd och på hans uppståndelse. "Guds rättfärdighet, som kommer genom Jesu Kristi tro, till alla och över alla dem som tror." (Romarbrevet 3:22).

Vid ett tillfälle i Jesu tjänst vände många av folkmassan ryggen åt honom och gick därifrån i hopp om att hitta en annan Messias, frälsare. Jesus frågade de tolv: "Inte vill väl också ni gå bort? " (Johannes 6:67). Petrus svar är helt rätt: "Herre, till vem ska vi gå? Du har det eviga livets ord, och vi tror och är övertygade om att du är Kristus, den levande Gudens Son.” (Joh 6:68–69, SRB16). Må vi alla dela Petrus tro att evigt liv bara finns i Jesus Kristus.

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Är Jesus enda vägen till Himlen?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries