settings icon
share icon
Fråga

Vad är en Kristen?

Svar


Websters ordbok definierar en Kristen som “en person som uttrycker tro på Jesus som Kristus eller religion baserad på undervisning om Jesus.” Detta är en bra start poäng för att förstå vad en kristen är, precis som många andra definitioner, känns det som en liten kort förklaring av den bibliska sanningen om vad det betyder att vara en kristen.

Ordet Kristen står skrivet tre gånger i Nya testamentet. (Apostlagärningarna 11:26; Apostlagärningarna 26:28; 1 Petrusbrev 4:16). Jesu efterföljare kallades för första gången ”kristna” i Antiochia (Apostlagärningarna 11:26) för att deras uppträdande, agerande och tal var likt Kristus. Det var i början använt av de ofrälsta personerna i Antiochia som ett tillfället smeknamn som användes till att skämta och driva med kristna. Det betyder ordagrant ”Tillhöra festen med Kristus” eller en ”anhängare eller efterföljare till Kristus,” som är väldigt likt de sätt Websters Ordbok definierar det.

Under tiden har ordet “Kristen” dessvärre tappat en stor del av dess betydelse och används ofta till någon som är religiös eller en som har hög moral i sina åsikter, istället för en sann pånyttfödd medföljare till Jesus Kristus. Många människor som inte tror eller har sin tilltro på Jesus Kristus ser dem själva som kristna för att de går i kyrkan eller lever i ett ”kristet” land. Men att gå i kyrkan, tjäna dem som är mindre lyckosamma än du, eller att vara en bra människa gör dig inte kristen. En evangelist sa en gång, ”Gå i kyrkan gör dig inte kristen mer än att gå till ett garage och laga bilen.” Att vara en medlem i en kyrka, medverka i gudstjänsterna regelbundet, och att skänka pengar till kyrkan gör dig inte kristen.

Bibeln undervisar oss att det goda vi gör leder inte till att Gud accepterar oss. I Titus 3:5 står ”han räddade oss — inte därför att vi gjort några rättfärdiga gärningar utan därför att han är barmhärtig — och han gjorde det med det bad som återföder och förnyar genom den heliga anden.” Så, en kristen är någon som har blivit född på nytt av Gud (Johannesevanligiet 3:3; Johannesevangeliet 3:7; 1 Petrusbrev 3:23) och har satt sin tro och tilltro på Jesus Kristus. I Efesierbrevet 2:8 står det” Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det.” En sann kristen är en person som har ångrat hans eller hennes synd och satt tron till Jesus Kristus först. Deras tilltro är inte att följa en religion med hög moral, eller en lista med gör och inte göra.

En kristen är en person som sätter sin tro på Jesus Kristus och det faktum att Han dog på Korset som en betalning för synder och uppstod på tredje dagen för att övervinna döden och ge evigt liv till alla som tror på Honom. I Johannesevangliet 1:12 står det: ” Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn.” En sann kristen är verkligen ett barn i Gud, en del av Guds sanna familj, och en som har givits ett nytt liv i Kristus. Tecknet på en sann Kristen är kärleken till andra och lydnaden till Guds ord. (1 Johannesbrevet 2:4; 1 Johannesbrevet 2:10).

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är en Kristen?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries