settings icon
share icon
Fråga

Jag har nyligen börjat tro på Jesus … Vad händer nu?

Svar


Jag har nyligen börjat tro på Jesus … Vad händer nu?

Grattis! Du har gjort ett livsavgörande beslut! Kanske frågar du dig; vad händer nu? Hur börjar jag min resa med Gud? De fem nämnda stegen nedan kommer att ge dig direktiv från bibeln. När du har frågor under din resa, kan du besöka oss på https://www.gotquestions.org/Svenska

1. Se till att du förstår frälsningen.

1 Johannesbrevet 5:13 står det, “Detta skriver jag till er som tror på Guds sons namn, för att ni skall veta att ni har evigt liv.” Gud vill att vi ska förstå frälsningen. Gud vill att vi ska vara säkra på vetskapen om att vi är räddade. Låt oss gå vidare till nyckelpunkterna i frälsningen.

(a) Vi har alla syndat. Vi har alla gjort saker som gjort Gud missnöjd. (Romarbrevet 3:23)

(b) P.g.a. vår synd, förtjänar vi att bli straffade med evig avskildhet från Gud. (Romarbrevet 6:23)

(c) Jesus dog på korset för att betala skulden för våra synder. (Romarbrevet 5:8, 2 Korinthienbrevet 5:21) Jesus dog i vårt ställe, tog straffet vi förtjänar. Uppståndelsen bevisar att Jesu död var tillräcklig för att betala våra synder.

(d) Gud garanterar förlåtelse och frälsning till alla som tror på Jesus. Hans död är betalningen för våra synder. (Johannesevangeliet 3:16; Romarbrevet 5:1; Romarbrevet 8:1)

Detta budskap är vår räddning! Om du tror på Jesus Kristus som din frälsare, är du räddad! Alla dina synder är förlåtna och Gud lovar att aldrig lämna dig och aldrig överge dig. (Romarbrevet 8:38-39; Matteusevengeliet 28:20). Kom ihåg, din frälsning är säkrad i Jesus Kristus (Johannesavengeliet 10:28-29). Om du tror att endast Jesus är din frälsare, kan du lita på att du kommer att ha en plats hos Gud i himlen för evigt!

2. Hitta en bra kyrka som undervisar bibelns budskap.

Tänk inte på en kyrka som en byggnad. Kyrkan är människorna. Det är väldigt viktigt att de som tror på Jesus Kristus, troende kristna har en gemenskap med varandra. Det är en av de viktigaste anledningarna till att kyrkan finns. Nu när du tagit steget att tro på Jesus Kristus, rekommenderar vi dig stark att hitta en bibeltroende kyrka någonstans i din närhet och prata med pastorn eller prästen i kyrkan. Berätta för honom att du nyligen tagit steget att tro på Jesus Kristus.

Den andra anledningen till att gå i en kyrka är att bibeln undervisas. Du kan lära dig hur du ska ta till dig Guds budskap i ditt liv. Att förstå bibeln är nyckeln till ett framgångsrikt och kraftfullt kristet liv. I 2 Timotheuserbrevet 3:16-17 står det ” Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar.”

Den tredje anledningen till att gå med i en kyrka är lovsången. Lovsång är en tacksägelse till Gud och för allt som Han har gjort! Gud har räddat oss. Gud älskar oss. Gud sörjer med oss. Gud leder oss. Hur kan vi inte tacka Honom? Gud är helig, rättfärdig, älskande, barmhärtig och full av nåd. Uppenbarelseboken 4:11, ”Du, vår Herre och Gud, är värdig att ta emot härligheten och äran och makten. Ty du har skapat världen, och genom din vilja blev den till och skapades den.”

3. Ha avskild tid med Gud varje dag och ha fokus på Gud.

Det är viktigt att ha tid med Gud och fokusera på Gud varje dag. En del personer kallar det “quiet time.” Andra kallar det “andakt,” för att ägna tid åt Gud. En del föredrar att ta en avskild tid på morgonen, andra föredrar att ha det på kvällen. Det spelar ingen roll vad du kallar det eller när du gör det. Det som spelar roll är att du har regelbunden tid med Gud. Vad gör vi med vår tid med Gud?

(a) Böner. Böner är ett enkelt sätt att tala med Gud. Tala med Gud om dina problem och orosmoment. Be Gud att ge dig visdom och vägledning. Be Gud att ägna sig åt dina behov. Berätta för Gud om hur mycket du tycker om honom och hur mycket du uppskattar honom för allt han gör för dig. Det är vad bön innebär.

(b) Bibelläsning. I kyrkan undervisar man om bibeln, i söndagsskola, bibelstudier – Du behöver också läsa bibeln själv. Bibeln innehåller allt du behöver veta för att leva ett framgångsrikt kristet liv. Den innehåller Guds ledning och hur man gör visa beslut, hur man lär känna Guds vilja, hur man relaterar till varandra och hur man växer andligt. Bibeln är Guds ord till oss. Bibeln är grunden i Guds instruktioner för hur vi ska leva våra liv för att glädja honom och tillfredställa oss.

4. Utveckla relationer till personer som kan hjälpa dig att växa andligt.

1 korinthierbrevet 15:33 Låt inte bedra er. ”Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.” Bibeln är full av varningar om människor som kan influera oss på ett dåligt sätt. Att umgås med människor som är inblandade i syndiga aktiviteter leder till frestelse för oss. Personernas personligheter som vi umgås med smittar gärna av sig till oss. Det är därför det är viktigt att umgås med människor som älskar Gud och är trogen till Honom. Försök att hitta en vän eller två, kanske från din kyrka, som kan hjälpa dig och stötta dig (Herbreerbrevet 3:13; 10:24).

Fråga dina vänner om de vill hjälpa dig i ditt andaktsliv, dina aktiviteter och din vandring med Gud. Fråga om du kan göra detsamma för dem. Det här betyder inte att du måste lämna alla dina vänner som inte tror du Herren Jesus vår frälsare. Fortsätt att vara deras vän och älska dem. Låt dem veta att Jesus har förändrat ditt liv och du inte längre vill göra allt som du gjort förut. Be Gud att ge dig tillfällen att berätta om Jesus för dina vänner.

5. Döp dig.

Många människor har missförstått dopet. Ordet “dop” betyder sänkas ner i vatten. Dop är ett bibliskt sätt att på ett offentligt sätt visa sin nya tro på Gud och att du till överlämna dig till Honom. Dopakten att sänkas ner i vatten illustrerar begravningen med Gud. Dopakten att komma ut ur vattnet är en symbol på Kristus uppståndelse. Att vara döpt innebär att du identifierar dig med Jesus död, begravning och uppståndelse (Romarbrevet 6:3-4).

Dop är inte något som räddar dig. Dop tvättar inte bort dina synder. Dop är ett steg i lydnad, ett sätt att visa utåt att du tro på endast Kristus. Dop är viktigt för att det är ett steg i lydnad – en yttre förkunnelse om din tro på Kristus och om ditt löfte till Honom. Om du är redo att bli döpt, tala med din pastor eller präst.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Jag har nyligen börjat tro på Jesus … Vad händer nu?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries