settings icon
share icon
Fråga

Vad är ateism?

Svar


Ateism är tron/uppfattningen att Gud inte finns. Ateism är inget nytt fenomen. Psaltaren 14:1, skriven av David omkring 1000 f.Kr., nämner ateism: "Dåren säger i sitt hjärta: 'Det finns ingen Gud'." Färsk statistik visar att det finns ett ökande antal människor som påstår sig vara ateister, ungefär 10 procent av jordens befolkning. Så varför blir fler och fler ateister? Är ateism verkligen den logiska ståndpunkt ateister hävdar att den är?

Varför existerar ens ateism? Varför uppenbarar inte Gud sig helt enkelt för människor och bevisar att han finns? Om Gud bara skulle visa sig, lyder tanken, skulle alla tro på honom! Problemet här är att det inte är Guds önskan att bara övertyga människor om att han finns. Det är Guds önskan att människor ska leva i tro på honom genom förtroende och trohet (2 Petrus 3:9) och i förtroende acceptera hans frälsnings gåva (Johannes 3:16). Gud visade tydligt sin existens många gånger i Gamla testamentet (1 Moseboken 6-9; 2 Moseboken 14:21-22; 1 Kungaboken 18:19-31). Trodde folket att Gud finns? Ja! Vände de om från sina onda vägar och lydde Gud? Nej! Om en person inte är villig att acceptera Guds existens genom tro, då är han/hon definitivt inte redo att acceptera Jesus Kristus som Frälsare genom tro (Efesierna 2:8-9). Guds önskan är att människor ska bli kristustrogna, inte bara teister (de som tror att Gud finns).

Bibeln säger att Guds existens måste accepteras i förtroende. Hebreerbrevet 11:6, SRB16 förklarar, "Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud, för den som vill komma till Gud måste tro att Gud är till, och att han lönar dem som ihärdigt söker honom." Bibeln påminner oss om att vi är välsignade när vi tror och litar på Gud genom tro: ”Då sade Jesus till honom: 'Jesus sa till honom: Eftersom du har sett mig, Tomas, tror du. Saliga är de som inte ser och ändå tror.” (Johannes 20:29, SRB16).

Guds existens måste accepteras av tro (i förtroende), men det betyder inte att tron på Gud är ologisk. Det finns många bra argument för Guds existens. Bibeln lär oss att Guds existens tydligt syns i universum (Psalm 19:1-4), i naturen (Rom 1:18-22) och i våra egna hjärtan (Predikaren 3:11). Men trots allt detta kan Guds existens inte bevisas; den måste accepteras genom tro (tillit/förtroende).

På samma sätt krävs det lika mycket tro för att tro på ateism. Att göra det absoluta uttalandet "Gud existerar inte" är att göra ett anspråk på att veta absolut allt som finns att veta om allt och att ha varit överallt i universum och att ha sett allt som finns att se. Naturligtvis skulle ingen ateist hävda detta. Men det är i huvudsak vad de hävdar när de säger att Gud absolut inte existerar. Ateister kan inte bevisa att Gud inte bor vare sig i en avlägsen del av universum som är för långt borta eller på annat sätt omöjlig att observera, eller att han inte lever utanför vårt universum. Ateister talar till och med om 'mulitiversa'* för att motbevisa skapelsen. Hur tror de att de kan bevisa att Gud inte bor i något av dessa andra fiktiva universa? (* Multiversum är en hypotetisk grupp av flera universum.)

Ateismens axiom kan inte bevisas, och Guds existens måste accepteras av tro. Uppenbarligen tror kristna starkt på att Gud finns och erkänner att Guds existens är en fråga om tro. Samtidigt avvisar vi tanken att gudstro är ologisk. Vi tror att Guds existens tydligt kan ses, upplevas och visat sig vara filosofiskt och vetenskapligt nödvändig. "Himlarna vittnar om Guds härlighet och himlavalvet visar hans händers verk. Dag berättar för dag, natt ger kunskap till natt. Det finns inget tal eller språk där deras röst inte hörs. Deras ljud går ut över hela jorden och deras ord intill världens ände.” (Psaltaren 19:2-5, SRB16).

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är ateism?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries