settings icon
share icon
Fråga

Hur kan jag förbereda mig för äktenskap?

Svar


Att förbereda sig för ett bibliskt äktenskap fungerar på samma sätt som när man förbereder sig för vilket annat livsmål som helst. Den princip som bör styra alla aspekter av våra liv som pånyttfödda troende är: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd." (Matt 22:37). Detta är inte ett bud man kan välja och vraka. Det är centrum av vårt liv som troende. Det är att välja att fokusera på Gud och på hans ord med hela vårt hjärta, så att vår själ och vårt sinne är upptagna med de saker som behagar honom.

Relationen vi har med Gud genom Herren Jesus Kristus är den som sätter alla andra relationer i perspektiv. Äktenskapsförhållandet är grundat på Kristi relation med sin kyrka/församling (Efesierbrevet 5:22-33). Varje aspekt av våra liv bör styras av vår kallelse som troende att leva enligt Herrens bud och föreskrifter. Vår lydnad till Gud och hans ord utrustar oss för att uppfylla våra av gudagivna roller i äktenskapet och i världen. Och rollen för varje pånyttfödd troende är att förhärliga Gud i allt (1 Kor 10:31).

Sträva efter lydnad i allt som förberedelse för äktenskapet. Vandra värdig din kallelse i Kristus Jesus, i Guds närhet genom sitt ord (2 Timoteusbrevet 3:16-17). Det finns ingen genväg till att lära sig att vandra i lydnad till Gud. Det är ett val vi måste göra varje dag, i varje situation att lägga världsliga synpunkter åt sidan och följa Gud istället. Att vandra värdigt Kristus är att i ödmjukhet följa den enda Vägen, den enda Sanningen och det enda Livet, dag för dag, ögonblick för ögonblick. Det är den förberedelse som varje troende behöver för att vara redo för den stora gåva som äktenskapet är.

En person som är andligt mogen och vandrar med Gud är mer förberedd för äktenskapet än någon annan. Äktenskapet kräver inlevelse, medkänsla, ödmjukhet, kärlek och respekt. Dessa egenskaper visar sig tydligast hos en person som har en nära relation med Gud. När du förbereder dig för äktenskap, fokusera på att låta Gud forma dig till den man eller den kvinna han vill att du ska vara (Romarbrevet 12:1-2). Om du ger dig till honom, kommer han att göra dig redo för äktenskap när den enastående dagen kommer.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Hur kan jag förbereda mig för äktenskap?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries