settings icon
share icon
Fråga

Hur kan jag förlåta dem som syndar mot mig?

Svar


Alla har varit kränkt och syndat mot någon gång. Hur ska kristna reagera när sådana brott inträffar? Enligt Bibeln ska vi förlåta. Efesierbrevet 4:32 förklarar: "Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, så som Gud i Kristus har förlåtit er." På samma sätt proklamerar Kolosserbrevet 3:13, "Ha överseende med varandra och förlåt varandra, om ni har något att anklaga någon för. Så som Herren har förlåtit er ska ni förlåta varandra." Nyckeln i både verserna är att vi ska förlåta andra som Gud har förlåtit oss. Varför ska vi förlåta? Eftersom vi har blivit förlåtna!

Förlåtelse vore enkelt om vi bara behöver ge det till dem som ångrar sig. Bibeln talar om för oss att vi ska förlåta alla även de som syndar mot oss. Att vägra att verkligen förlåta en person visar agg, bitterhet och vrede vilket ingen sann kristen bör göra. I Herrens bön ber vi Gud att förlåter oss våra synder precis som vi förlåter dem som syndar mot oss (Matt 6:12). Jesus sade i Matteus 6:14-15: "För om ni förlåter människorna deras överträdelser, ska er himmelske Far också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, ska inte heller er Far förlåta era överträdelser." Mot bakgrund av andra verser som talar om Guds förlåtelse förstås Matteus 6:14-15 bäst genom att säga att folk som vägrar att förlåta andra har inte upplevt Guds förlåtelse, själva, på riktigt.

När vi inte lyder ett av Guds bud så syndar vi mot honom. När vi felar en annan person syndar vi inte bara mot den personen men också mot Gud. När vi betraktar vilken utsträckning Gud förlåter alla våra överträdelser, inser vi att vi inte har rätt att hålla inne denna nåd från andra. Vi har syndat mot Gud oändligt mycket mer än en person kan synda mot oss. Om Gud förlåter oss så mycket, hur kan vi vägra att förlåta andra så lite? Jesu liknelse i Matteus 18:23-35 är en kraftfull illustration av denna sanning. Gud lovar att när vi kommer till honom för att be om förlåtelse, ger han fritt det (1 Joh 1:9). Förlåtelse vi ger till andra bör inte ha några gränser, på samma sätt som Guds förlåtelse är gränslös (Luk 17:3-4).

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Hur kan jag förlåta dem som syndar mot mig?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries