settings icon
share icon
Fråga

Jag är skild Kan jag gifta om mig enligt Bibeln?

Svar


Vi får ofta frågor som "Jag är frånskild av någon specifik anledning. Kan jag gifta om mig?"; "Jag har skiljt mig två gånger—den första gången på grund av min makes äktenskapsbrott, den andra gången för att vi inte kunde enas tillsammans."; "Jag dejtar en man som har skiljt sig tre gånger—den första gången för oförenlighet, den andra för äktenskapsbrott från hans sida, den tredje för äktenskapsbrott på hans frus del. Kan vi gifta oss med varandra?" Frågor som dessa är mycket svåra att besvara eftersom Bibeln inte går in i detalj om de olika scenarierna för omgifte efter en skilsmässa.

Vad vi säkert kan veta är att det är Guds plan för ett gift par att vara tillsammans så länge båda makarna lever (1 Moseboken 2:24, Matteus 19:6). Den enda beskrivna orsaken för omgifte efter en skilsmässa är på grund av äktenskapsbrott (Matteus 19:9) och även betydelsen av detta debatteras bland kristna. En annan möjlighet är att bli övergiven av en icke troende make/maka när han/hon lämnar den troende maken/makan (1 Korintierbrevet 7:12-15). Denna passage, talar inte explicit om omgifte, endast att vara bunden att stanna i ett äktenskap. Det förefaller också att kroppslig, sexuell eller svår psykisk misshandel skulle vara en tillräcklig orsak till skilsmässa och därmed eventuellt omgifte. Bibeln är dock inte uttrycklig angående detta.

Vi vet två saker med säkerhet. Gud hatar skilsmässa (Malaki 2:16), och Gud är barmhärtig och förlåtande. Varje skilsmässa är ett resultat av synd, på grund av en eller båda parter. Förlåter Gud skilsmässa? Absolut! Skilsmässa är som all annan synd och kan förlåtas. Förlåtelsen av alla synder finns genom tron på Jesus Kristus (Matteus 26:28, Efesierbrevet 1:7). Om Gud förlåter syndens skilsmässa, betyder det att du är fri att gifta om sig? Inte nödvändigtvis. Gud kallar ibland människor att förbli ensamstående (1 Korintierbrevet 7:7-8). Att vara ensamstående bör inte ses som en förbannelse eller bestraffning, utan som en möjlighet att tjäna Gud helhjärtat trots det som skett (1 Korintierbrevet 7:32-36). Däremot beskriver Guds ord för oss att det är bättre att gifta sig än att vara upptänd i begär (1 Korintierbrevet 7:9). Ibland kan detta troligen även gälla omgifte efter en skilsmässa.

Så, kan du eller ska du gifta om dig? Vi kan inte svara på den frågan! I slutändan måste beslutet fattas mellan dig och din potentiella make/maka och, viktigast av allt, Gud. Det enda råd vi kan ge dig är att du ska be till Gud om vishet om vad han vill att ni ska göra (Jakob 1:5). Be med ett öppet sinne och be uppriktigt att Herren uppenbarar sina önskningar i ditt hjärta (Psalm 37:4). Sök Herrens vilja (Ordspråksboken 3:5-6) och följ hans ledning.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Jag är skild Kan jag gifta om mig enligt Bibeln?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries