settings icon
share icon
Fråga

Kristen fasta - vad säger Bibeln?

Svar


Skriften befaller inte kristna att fasta. Gud kräver inte det av kristna. Samtidigt presenterar Bibeln fastan som något som är bra och fördelaktigt. Apostlagärningarna noterar att troende fastade innan de gjorde viktiga beslut (Apostlagärningarna 13:2, 14:23). Fasta och bön länkas ofta tillsamman (Lukas 2:37, 5:33). Alltför ofta är fokus för fastan att inte äta. I stället bör syftet med fastan vara att ta ögonen från de världsliga tingen för att fokusera helt på Gud. Fastan är ett sätt att visa för Gud, och för oss själva, att vi menar allvar med vår relation med Honom. Fastan kan hjälpa oss att få ett nytt perspektiv och en förnyad tillit till Gud.

Även om fasta i Skriften är nästan alltid en fasta från mat, finns det andra sätt att fasta. Allt som ges upp tillfälligt för att fokusera all vår uppmärksamhet på Gud kan betraktas som en fasta (1 Korintierbrevet 7:1-5). Fastan bör begränsas till en viss tid, särskilt när det gäller fasta från mat. Att inte äta under längre tidsperioder kan vara skadligt för kroppen. Fastan är inte avsedd för att straffa köttet men för att omdirigera uppmärksamheten till Gud. Fastan ska inte heller betraktas som en "bantningsmetod". Syftet med en biblisk fasta är inte att gå ner i vikt utan snarare att få djupare gemenskap med Gud. Vem som helst kan fasta men vissa ska kanske inte fasta från mat (diabetiker, till exempel). Alla kan tillfälligt ge upp något för att komma närmare Gud.

Genom att ta våra ögon från de världsliga tingen kan vi mer framgångsrikt rikta vår uppmärksamhet mot Kristus. Fastan är inte ett sätt att få Gud att göra vad vi vill. Fastan förändrar oss, inte Gud. Fastan ska inte användas för att känna sig mer andlig än andra. Fastan ska göras i en anda av ödmjukhet och med en glad attityd. Matteus 6:16-18 förklarar: "När ni fastar, se då inte dystra ut som hycklarna, som vanställer sina ansikten för att visa människor att de fastar. Jag säger er sanningen: De har fått ut sin lön. Nej, när du fastar, smörj in ditt huvud och tvätta ditt ansikte så att inte människor ser att du fastar, utan bara din Far som är i det fördolda. Då ska din Far, som ser i det fördolda, belöna dig."

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Kristen fasta - vad säger Bibeln?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries