settings icon
share icon
Fråga

Vad säger bibeln om tatueringar / kropps peircingar?

Svar


I gamla testamentets lag befallde israeliterna, “och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er. Jag är Herren” (3 mosebok 19:28). Så, även om troende idag inte är under gamla testamentets lag (romarbrevet 10:4, Galaterbrevet 3:23-25; Efesierbrevet 2:15), är det faktum ett att det finns ett bud emot tatueringar så borde vi göra inte göra någon stor fråga av det. Nya testamentet säger inte någonting om troende borde eller inte borde ha tatueringar.

Om tatueringar och kroppspiercings är bra, kan vi avgöra det genom at kolla om vi ärligt kan fråga om Guds välsignelse och använda den till Guds ära. “Om ni äter eller dricker eller vad ni än gör, så gör allt till Guds ära (1 Korinthierbrevet 10:31). Bibelns bud är inte emot tatueringar eller kropps peircingar, men det ger inte heller någon anledning till att tro att Gud har gett oss tatueringar och peircingar.

Något som vi också borde ta itu med är anständighet. Bibeln instruerar oss att klä oss anständigt (1 Timotheosbrev 2:9). En aspekt av att klä sig anständigt är att se till att allting som borde bara täckt med kläder är tillräckligt täckt. Den väsentliga meningen med anständighet är att inte dra till sig uppmärksamhet. Människor som klär sig anständigt klär sig på så sätt att inte dra till sig uppmärksamhet. Tatueringar och kropps peircingar dra till mesta dels till sig uppmärksamhet. På det sättet är tatueringar och kropps peircingar inte anständigt.

En viktig princip som bibeln inte specifikt tar upp är att om det finns plats för tvivel som inte behagar Gud, då är det bäst att inte anta det. ”Men den som äter fast han hyser betänkligheter är dömd därför att han inte handlar i tro. Allt som inte sker i tro är synd (Romarbrevet 14:23). Vi behöver komma ihåg att våra kroppar, precis som våra själar tillhör Gud. 1 Korintierbrevet 6:19-20 går inte att direkt ta till när det gäller tatueringar eller kropps piercingar, men det ger oss en princip. Våra kroppar är ett tempel där den Helige Anden bor. Gud finns i oss. Denna sanning ska leda oss för vad vi gör med våra kroppar. Om våra kroppar tillhör Gud, borde vi ha Hans ”tillåtande” innan vi märker det med tatueringar eller kropps pierceringar.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad säger bibeln om tatueringar / kropps peircingar?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries