settings icon
share icon
Vraag

Wat zegt de Bijbel over een Christen die vrijgezel blijft?

Antwoord


Het vraagstuk aangaande ongetrouwde Christenen en wat de Bijbel zegt over gelovigen die nooit trouwen wordt vaak verkeerd begrepen. Paulus vertelt ons in 1 Korintiërs 7:7-8: “Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die. Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik.” Hij zegt specifiek dat sommigen de gave hebben om zonder partner te leven, en anderen de gave om te trouwen. Hoewel het lijkt alsof bijna iedereen trouwt, is het niet noodzakelijkerwijs Gods wil dat iedereen trouwt. Zo hoefde Paulus zich bijvoorbeeld niet druk te maken over de extra problemen en spanningen die een huwelijk en/of gezin met zich meebrengen. Hij wijdde zijn gehele leven aan het verspreiden van het Woord van God. Hij zou niet zo’n nuttige boodschapper zijn geweest als hij zou zijn getrouwd.

Aan de andere kant functioneren sommige mensen beter als ze een team kunnen vormen met iemand, waarbij ze God als stel en als gezin kunnen dienen. Beide groepen mensen zijn even belangrijk. Het is geen zonde om vrijgezel te blijven, zelfs niet als je heel je leven vrijgezel blijft. Het belangrijkste in het leven is niet het vinden van een partner en het krijgen van kinderen, maar het dienen van God. We zouden meer inzicht moeten krijgen in het Woord van God door onze Bijbel te lezen en te bidden. Als we God vragen om Zichzelf aan ons te openbaren, zal Hij reageren (Matteüs 7:7). En als we Hem vragen om ons te gebruiken om Zijn goede werk te doen, dan zal Hij dat ook doen. “U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is” (Romeinen 12:2).

Alleenstaand leven moet niet gezien worden als een soort vloek of als een aanwijzing dat er “iets mis” zou zijn met de vrijgezelle man of vrouw. Hoewel de meeste mensen trouwen en hoewel de Bijbel lijkt aan te geven dat het Gods wil is dat de meeste mensen trouwen, is een vrijgezelle Christen absoluut geen “tweederangs” Christen. Zoals 1 Korintiërs 7 aangeeft is vrijgezel zijn, voor zover je er al iets van kunt zeggen, een hogere roeping. Zoals met alles in het leven moeten we ook hier God vragen om wijsheid (Jakobus 1:5) voor wat betreft het huwelijk. Het volgen van Gods plan, of dat nu trouwen of vrijgezel blijven is, zal de vruchten en de vreugde brengen die God voor ons wenst.

English



Terug naar Nederlandse home page

Wat zegt de Bijbel over een Christen die vrijgezel blijft?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries