settings icon
share icon
Vraag

Moeten Christenen de wet uit het Oude Testament volgen?

Antwoord


De sleutel tot het begrijpen van deze kwestie is de wetenschap dat de wet van het Oude Testament aan het Israëlische volk werd gegeven, niet aan Christenen. Sommige van deze wetten werden uitgevaardigd om de Israëlieten te laten begrijpen hoe zij God konden gehoorzamen en behagen (de Tien Geboden bijvoorbeeld), andere waren uitgevaardigd om hen te tonen hoe God aanbeden moest worden (het systeem van de offergaven) en weer andere waren eenvoudig bedoeld om de Israëlieten anders dan andere volken te maken (voedings- en kledingregels). Geen enkele wet uit het Oude Testament is tegenwoordig op ons van toepassing. Toen Jezus aan het kruis stierf, bracht Hij een einde aan de wetten van het Oude Testament (Romeinen 10:4; Galaten 3:23-25; Efeziërs 2:15).

Wij staan nu onder de wet van Christus, niet onder de wet van het Oude Testament (Galaten 6:2). En deze wet is: “‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat” (Matteüs 22:37-40). Als we deze twee dingen doen, dan vervullen we alles wat Christus van ons . “Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last” (1 Johannes 5:3). Technisch gesproken zijn zelfs de Tien Geboden niet van toepassing op Christenen. Maar negen van de Tien Geboden worden in het Nieuwe Testament herhaald (alle geboden behalve het gebod om de Sabbat in ere te houden). Het mag duidelijk zijn dat wij, als we van God houden, geen andere goden of afgoden zullen aanbidden. Als we onze naasten liefhebben, dan zullen we hen niet vermoorden of tegen hen liegen of hen bedriegen, of iets willen hebben wat van hen is. We zijn dus niet meer gebonden aan de vereisten van de wet van het Oude Testament. We moeten God en onze naasten liefhebben. Als we deze twee dingen trouw doen, dan vallen alle andere dingen vanzelf op hun plaats.

English



Terug naar Nederlandse home page

Moeten Christenen de wet uit het Oude Testament volgen?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries