www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Wat is Christelijke meditatie?"

Antwoord:
Psalm 19:15 stelt: “Laten de woorden van mijn mond u behagen, de overpeinzingen [meditatie] van mijn hart u bekoren, Heer, mijn rots, mijn bevrijder.” Wat is dan Christelijke meditatie of overpeinzing en hoe zouden Christenen moeten mediteren? Helaas kan het woord “meditatie” geladen zijn met de gedachte aan iets mystieks. Voor sommigen is meditatie het leegmaken van de geest, terwijl je in een ongewone positie zit. Voor anderen is mediteren het communiceren met de geestenwereld om ons heen. Concepten zoals deze zijn zeer zeker niet karakteriserend voor Christelijke meditatie.

Christelijke meditatie heeft niets te maken met praktijken die hun basis vinden in de Oosterse mystiek. Dit omvat praktijken zoals “lectio devina”, transcendente meditatie,en vele vormen van wat ook wel beschouwend bidden wordt genoemd. Deze hebben als kern de gevaarlijke premisse dat we “Gods stem moeten horen”, niet door Zijn Woord, maar door persoonlijke openbaring door meditatie. Sommige kerken zijn gevuld met mensen die denken dat ze een “boodschap van de Heer” horen, die vaak tegenstrijdig zijn met elkaar en daardoor eindeloze verdeling veroorzaken binnen het lichaam van Christus. Christenen zouden geen afstand moeten doen van Gods Woord, want dat is “door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust” (2 Timoteüs 3:16-17). Als de Bijbel voldoende is om ons grondig toe te rusten voor elk goed doel, hoe zouden we dan kunnen denken dat we een mystieke ervaring moeten zoeken naast de Bijbel of in plaats ervan?

Christelijke meditatie moet slechts op Gods Woord gebeuren en op wat dat over Hem onthult. David zag dit zo en hij beschrijft een gezegend man als iemand die “vreugde vindt in de wet van de Heer en zich verdiept in zijn wet, dag en nacht” (Psalm 1:2). Ware Christelijke meditatie is een actief gedachteproces waarbij we onszelf overgeven aan de studie naar het Woord, erover bidden en aan God vragen om ons begrip te geven door de Geest, die ons belooft heeft om “ons de weg (te) wijzen naar de volle waarheid” (Johannes 16:13). Dan brengen we deze waarheid in praktijk, en leggen we ons toe op de Schriften als de leidraad voor het leven en onze handelingen van dag tot dag. Dit heeft spirituele groei en het volwassen worden in de dingen van God tot gevolg, op de wijze die ons geleerd wordt door Zijn Heilige Geest.

© Copyright Got Questions Ministries