www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Kunnen demonen/kwade geesten zichzelf hechten aan niet-levende/niet-bewegende voorwerpen?"

Antwoord:
Er is geen Bijbelse ondersteuning voor het idee dat demonen zichzelf kunnen hechten aan fysieke voorwerpen. Het idee dat dat wel zou kunnen, is een vorm van bijgeloof en hoort bij occulte denkbeelden die je ziet bij natuurgodsdiensten en mensen die zich met occulte zaken bezighouden.

Sommige mensen zeggen dat verzen zoals Handelingen 19:19, waarin voormalige tovenaars hun magische boeken verbranden, bewijzen dat voorwerpen bezeten kunnen zijn door demonen. Maar dit vers gaat daar niet over. Het is meer waarschijnlijk dat deze nieuwe gelovigen hun toverboeken verbrandden om te voorkomen dat de leugens die daarin stonden, verder verspreid zouden worden, en dat ze wilden laten zien dat ze nu in Jezus geloofden.

In de Bijbel staan verhalen over demonen die ongelovige mensen kwaad doen of in bezit hebben. Maar er staat niets in over demonen die zich in voorwerpen bevinden of zichzelf aan voorwerpen gehecht hebben, en de Bijbel waarschuwt ons niet voor demonen die zichzelf aan voorwerpen hechten. Occulte praktijken kunnen kwade geesten aantrekken, en omdat bepaalde voorwerpen gebruikt worden voor die praktijken, lijkt het misschien alsof de demonen door die voorwerpen aangetrokken worden. Maar dat betekent niet dat de demonen zich in die voorwerpen bevinden: het is de occulte activiteit op zich waardoor ze aangetrokken worden. Wanneer mensen die zich in het verleden met occulte zaken bezig gehouden hebben, tot geloof in Christus komen, wordt hen vaak geadviseerd om hun occulte boeken en voorwerpen weg te doen, niet omdat er demonen in die voorwerpen zitten, maar omdat die boeken en voorwerpen in de toekomst een nieuwe bron van verleiding zouden kunnen worden.

Mensen die in Christus geloven moeten niet bang zijn voor demonen, maar we moeten wel waakzaam en op onze hoede zijn voor hun verleidingen (1 Petrus 5:8). Het is belangrijk dat we ons onderwerpen aan God en dagelijks ons leven leiden met de Waarheid van Christus: “Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten” (Jakobus 4:7).

Als je je geloof in Christus gesteld hebt, heb je niets te vrezen, zoals de apostel Johannes uitlegt: “U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want Hij [God] die in u is, is machtiger dan hij [Satan] die in de wereld heerst” (1 Johannes 4:4).

© Copyright Got Questions Ministries