www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Wat is de beste manier om iemand te evangeliseren die zich in een sekte of een valse religie bevindt?"

Antwoord:
Het belangrijkste dat we kunnen doen voor mensen die bij sekten of valse religies betrokken zijn is voor hen bidden. We moeten bidden dat God hun harten zal veranderen en hun ogen zal openen (2 Korintiërs 4:4). We moeten bidden dat God hen zal overtuigen van de noodzaak van hun verlossing door Jezus Christus (Johannes 3:16). Zonder de macht van God en de overtuiging van de Heilige Geest kunnen wij er nooit in slagen om iemand van de waarheid te overtuigen (Johannes 16:7-11).

We moeten zelf te midden van hen ook een godvruchtig Christelijk leven leiden, zodat zij de verandering kunnen waarnemen die God in onze levens heeft doorgevoerd (1 Petrus 3:1-2). We moeten voor wijsheid bidden over de manieren waarop we hen op een krachtige manier kunnen dienen (Jakobus 1:5). Nadat we deze dingen gedaan hebben, moeten we bereidwillig en moedig zijn wanneer we dan feitelijk het Evangelie met hen delen. We moeten de boodschap van de redding door Jezus Christus verkondigen (Romeinen 10:9-10). We moeten er altijd op voorbereid zijn om ons geloof te verdedigen (1 Petrus 3:15), maar we moeten dit zachtmoedig en met respect doen. Ik had zelf ooit een ontmoeting met enkele leden van een sekte, en een vriend die bij me was verkondigde de waarheid. Maar hij deed dit noch op een zachtmoedige, noch op een respectvolle manier. Sterker nog, de sekteleden gedroegen zich meer als Christus dan mijn vriend. Op zo'n manier kunnen we de strijd om de waarheid misschien wel winnen, maar dan verliezen we de strijd om de zielen van de mensen die we proberen te bereiken.

Het komt er uiteindelijk op neer dat we de verlossing van de mensen tegen wie we getuigen in de handen van God moeten laten. Alleen Gods macht en Gods genade kunnen mensen redden; onze eigen inspanningen kunnen dat niet doen. Hoewel het goed en wijs is om altijd gereed te zijn om je geloof krachtig te verdedigen en om kennis te hebben over de valse religies waarmee je wordt geconfronteerd, toch kan geen van deze twee dingen leiden tot de bekering van mensen die gevangen zijn in de leugens van sekten en valse godsdiensten. Het beste en het belangrijkste dat we kunnen doen is voor hen bidden, getuigen, het Christelijke leven in hun midden leven en erop vertrouwen dat de Heilige Geest het werk zal doen door hen aan te trekken, hen te overtuigen en hen te bekeren.

© Copyright Got Questions Ministries