www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Gebed in stilte – is het Bijbels?"

Antwoord:
De Bijbel mag dan het bidden in stilte niet specifiek noemen, maar dat betekent niet dat het minder geldig is dan een gebed dat hardop wordt uitgesproken. God kan onze gedachten net zo gemakkelijk horen als onze woorden (Psalm 139:23; Jeremia 12:3). Jezus kende de kwade gedachten van de Farizeeën (Matteüs 12:24-26; Lucas 11:7). Niets van wat we doen, zeggen of denken is verborgen voor God, die onze woorden niet hoeft te horen om onze gedachten te kennen. Hij heeft toegang tot alle gebeden die tot Hem gericht worden, of ze nu wel of niet uitgesproken worden.

De Bijbel noemt wel het bidden in het privé (Matteüs 6:6). Wat zou het verschil zijn tussen het hardop bidden of het in stilte bidden wanneer je alleen bent? Er zijn omstandigheden waarin alleen een stil gebed gepast is, bijvoorbeeld wanneer je bidt voor iets dat tussen jou en God alleen is, of wanneer je bidt voor iemand die aanwezig is, enzovoorts. Er is niets mis met in stilte bidden, zolang je het niet doet uit schaamte om biddend gezien te worden.

Misschien is het beste vers om de geldigheid van onuitgesproken gebeden aan te duiden 1 Tessalonicenzen 5:17: “Bid onophoudelijk”. Dit kan onmogelijk betekenen dat we constant hardop moeten bidden. Het betekent eerder dat we in een constante staat van Godsbewustzijn dienen te verkeren, waarbij we iedere gedachte voor Hem tot krijgsgevangene maken (2 Korintiërs 10:5) en iedere situatie, plan, angst of zorg voor Zijn troon brengen. Deel van dit onophoudelijk gebed zijn gebeden die gesproken, gefluisterd, uitgeroepen, gezongen of stil zijn, wanneer we onze gedachten van aanbidding, verzoeken, smeekbeden, en dankzegging tot God richten.

© Copyright Got Questions Ministries