www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Ik ben gescheiden. Mag ik volgens de Bijbel hertrouwen?"

Antwoord:
We krijgen vaak vragen als: “Ik ben om die of die reden gescheiden. Mag ik opnieuw trouwen?” Of: “Ik ben al twee keer gescheiden; de eerste keer omdat mijn echtgenoot overspel pleegde, de tweede keer omdat we niet echt bij elkaar pasten. Ik ga nu regelmatig uit met een man die al drie keer gescheiden is; de eerste keer omdat ze niet met elkaar overweg konden, de tweede keer omdat hij zelf vreemd was gegaan en de derde keer omdat zijn vrouw overspel had gepleegd. Mogen wij met elkaar trouwen?” Dergelijke vragen zijn erg moeilijk te beantwoorden omdat de Bijbel niet erg diep ingaat op de details van de redenen die iemand al dan niet zouden toestaan om na een scheiding te hertrouwen.

Wat we wel zeker weten is het volgende: God haat echtscheidingen (Maleachi 2:16). Gods plan is dat een getrouwd stel getrouwd blijft zolang beide partners in leven zijn (Genesis 2:24; Matteüs 19:6). De enige specifieke reden die een nieuw huwelijk na een echtscheiding toestaat is overspel (Matteüs 19:9), en zelfs daarover zijn niet alle Christenen het met elkaar eens. Een andere geldige reden is mogelijk wanneer een ongelovige huwelijkspartner zijn gelovige partner verlaat (1 Korintiërs 7:12-15). Maar deze passage gaat niet specifiek over hertrouwen, maar over de verplichting om al dan niet gehuwd te blijven. Ik geloof persoonlijk dat lichamelijk, seksueel of zwaar emotioneel misbruik voldoende reden zou zijn voor een echtscheiding en mogelijk ook voor een nieuw huwelijk met iemand anders. Maar dit wordt ons niet specifiek zo door de Bijbel onderwezen.

Over dit onderwerp weten we twee dingen met zekerheid. (1) Zoals gezegd haat God echtscheidingen (Maleachi 2:16). (2) God is genadig en vergevingsgezind. Elke echtscheiding is zonder uitzondering het gevolg van een zonde, of van één van de partners of van beide partners. Wordt een echtscheiding door God vergeven? Absoluut! Een echtscheiding is niet minder vergeeflijk dan enige andere zonde. De vergeving van alle zonden is door een geloof in Jezus Christus beschikbaar (Matteüs 26:28; Efeziërs 1:7). Als God de zonde van een echtscheiding vergeeft, betekent dat dan dat het je altijd vrijstaat om te hertrouwen? Dat is niet noodzakelijkerwijs het geval. God heeft sommige mensen geroepen om alleenstaand te blijven (1 Korintiërs 7:7-8). Als iemand alleenstaand is, dan moeten we dat niet zien als een vloek of een straf, maar veeleer als een mogelijkheid om God met heel het hart te dienen (1 Korintiërs 7:32-36). Maar Gods Woord vertelt ons dat het beter is om te huwen dan om “te branden van begeerte” (1 Korintiërs 7:9). Wellicht is dit soms van toepassing op een nieuw huwelijk na een echtscheiding.

Wat is dan de conclusie? Mag je hertrouwen? Zou je moeten hertrouwen? Ik kan die vraag niet beantwoorden. Dat is uiteindelijk een zaak tussen jou, je potentiële toekomstige huwelijkspartner en vooral God. Het enige advies dat ik je kan geven is dat je God in gebed om wijsheid vraagt zodat je kunt onderscheiden wat Hij wil dat je zal doen (Jakobus 1:5). Bid met een open geest en vraag de Heer oprecht om Zijn wensen in jouw hart te plaatsen (Psalm 37:4). Streef naar de wil van de Heer (Spreuken 3:5-6) en volg Zijn leidende hand. Dat is het beste advies dat ik je kan geven.

© Copyright Got Questions Ministries