www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Is het mogelijk dat er nog meer engelen zondigen?"

Antwoord:
1 Timoteüs 5:21 vertelt ons: “Ten overstaan van God, Christus Jezus en de uitverkoren engelen roep ik je dringend op dit alles onbevooroordeeld en zonder enige partijdigheid in acht te nemen”.

Ongeacht wat onze eigen mening is over het onderwerp “uitverkiezing”: de Bijbel is er duidelijk over dat God op een bepaalde manier betrokken was bij de keuze wie er gered zou worden – of, in dit geval, welke van de engelen niet zouden zondigen.

Gods soevereine keuzes vinden we terug door de hele Bijbel heen. Hij koos Abraham om de vader van vele volken te zijn (Genesis 17:4-5); Hij koos Israël om Zijn uitverkoren volk te zijn (Genesis 17:7); Hij koos Maria om de moeder van Jezus te zijn (Lukas 1:35-37); Hij koos de twaalf apostelen om drie jaar met de Here Jezus te leven en van Hem te leren (Markus 3:13-19) en Hij koos Paulus om het evangelie aan vele mensen te brengen, zowel persoonlijk als door zijn geschriften (Handelingen 9:1-19). Op dezelfde manier heeft Hij mensen gekozen “uit alle landen en volken, van elke stam en taal” (Openbaring 5:9) om tot geloof in Christus te komen. Degenen die Hij kiest, zullen tot Hem komen, en Hij zal hen nooit verwerpen.

Het ziet er naar uit dat God ook een keus maakte ten aanzien van de engelen. Gods heilige engelen zijn “uitverkoren” – hetgeen betekent dat God hen gekozen heeft. Misschien gaf God alle engelen een eenmalige keuze om Hem te gehoorzamen of niet. Hoe dan ook, de engelen die zondigden en Lucifer volgden, zijn verloren en veroordeeld. De engelen die ervoor kozen om trouw aan God te blijven, kunnen zich in die keuze verzekerd weten. De Bijbel geeft ons geen reden om te denken dat nog meer engelen zouden kunnen zondigen, zoals de Bijbel ons ook geen reden geeft om te denken dat de uitverkoren mensen zouden kunnen “uitvallen” en voor eeuwig verloren zouden kunnen raken.

© Copyright Got Questions Ministries