settings icon
share icon
Vraag

Wat zegt de Bijbel over de overdracht van geesten?

Antwoord


De “overdracht van geesten”-theorie is dat iemand een boze geest kan overdragen op een andere persoon door die persoon aan te raken of in diens nabijheid te zijn. Mensen die deze opvatting hebben, zeggen tegen anderen dat ze niet moeten omgaan met vrienden of familieleden die wellicht zo’n geest op hen kunnen overdragen. Maar er is geen Bijbelse basis voor het idee dat geesten overgedragen kunnen worden door aanraking of nabijheid of op enigerlei andere wijze. Natuurlijk kunnen we beïnvloed worden door de negatieve houding of het zondige gedrag van anderen, maar om van zulke dingen te zeggen dat dit geesten zijn die overgedragen kunnen worden, is niet Bijbels.

De Bijbel zegt dat er twee soorten geestelijke wezens zijn. Enerzijds de (niet-gevallen) heilige engelen, en anderzijds de gevallen engelen die Satan volgden in zijn opstand. Engelen die niet gezondigd hebben worden “dienende geesten” genoemd (Hebreeën 1:14) en er wordt ons verteld dat God hen uitzendt om de mensen te dienen die de erfgenamen van de verlossing zullen zijn. Dat zijn de mensen die in Christus geloven als Verlosser. De engelen, echter, die zich bij Satans opstand voegden zullen in de duisternis verblijven (Judas 1:6) en vormen de groep geestelijke wezens (demonen/duivels) die toegewijd zijn aan het kwaad.

De Bijbel vermeldt slechts één voorval waarin demonen werden overgedragen van het ene levende wezen naar het andere. Dit gebeurde toen Jezus het legioen demonen liet overgaan naar een kudde varkens (Markus 5:8-13; over ditzelfde voorval wordt verteld in Matteüs 8:28-34). Jezus herhaalde dit wonder niet, en waarschuwde Zijn leerlingen (en ons) ook nooit over de overdracht van geesten. Er is geen reden voor een wedergeboren Christen om te vrezen voor Satan of zijn gevallen engelen. Wanneer we ons tegen hem verzetten, zal hij van ons wegvluchten. "Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten" (Jakobus 4:7). Als ware gelovigen is ons lichaam de tempel van de Heilige Geest. We kunnen er op vertrouwen dat de Heilige Geest geen duivel accepteert in Zijn tempel.

English



Terug naar Nederlandse home page

Wat zegt de Bijbel over de overdracht van geesten?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries