settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om åndelig krigføring?

Svar


Det finnes to primære feil når det gjelder åndelig krigføring – nemlig det å legge for mye eller for lite vekt på ting. Noen skylder enhver synd, enhver konflikt, og ethvert problem på demoner som trenger å bli kastet ut. Andre ignorerer den åndelige verden og det faktum at Bibelen forteller oss at vår kamp mot åndelige krefter er fullstendig. Nøkkelen til vellykket åndelig krigføring er å finne den bibelske balansen. Jesus kastet noen ganger demoner ut av folk, og helbredet noen ganger folk uten noen demonisk omtale. Apostelen Paulus pålegger de kristne å føre krig mot synden i seg selv (Romerne 6) og til å føre krig mot de onde (Efeserne 6:10-18).

Efeserne 6:10-12 sier: "Til slutt, vær sterke i Herren og i Hans veldige kraft. Ta på full rustning av Gud, slik at du kan ta din stand mot Djevelens ordninger. For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot verdens herskere, mot myndighetene, mot de kreftene i denne mørke verden og mot den åndelige ondskapens krefter i de himmelske riker "Denne teksten lærer noen viktige sannheter: Vi kan bare være sterke i Herrens kraft, det er Guds rustning som beskytter oss, og vår kamp er mot de åndelige ondskapens krefter i verden.”

En kraftig eksempel på noen som er sterke i Herrens makt er Michael, erkeengelen, i Judas 9. er Michael, sannsynligvis den mektigste av alle Guds engler, irettesatt ikke Satan i sin egen kraft, men sa: "Herren refser deg!" Johannes åpenbaring 12:7-8 forteller at Michael i endetiden ville beseire Satan. Likevel, når det kom til konflikten hans med Satan så refset Michael Satan i Guds navn og myndighet, ikke hans eget. Det er bare gjennom vårt forhold til Jesus Kristus som Kristne har noen autoritet over Satan og hans demoner. Det er kun i Hans navn at vår irettesettelse har noen makt.

Efeserne 6:13-18 gir en beskrivelse av den åndelige rustningen Gud gir oss. Vi skal stå fast med belte av sannheten, rettferdighetens brynje, fredens evangelium, troens skjold, frelsens hjelm, sverdet Ånden, og ved å be i Ånden. Hva representerer disse delene av åndelige rustning i den åndelige krigføringen? Vi skal si sannheten mot Satans løgner. Vi skal hvile i det faktum at vi er erklært rettferdige på grunn av Kristi offer for oss. Vi skal forkynne evangeliet uansett hvor mye motstand vi mottar. Vi er ikke til å vakle i troen vår, uansett hvor sterkt vi blir angrepet. Vårt ultimate forsvar er forsikringen vi har for vår frelse, en forsikring ingen åndelig kraft kan ta bort. Våre offensive våpen er Guds Ord, ikke våre egne meninger og følelser. Vi skal følge Jesu eksempel i å anerkjenne at åndelige seire bare er mulig gjennom bønn.

Jesus er det ultimate eksempelet på åndelig krigføring. Observer hvordan Jesus håndterte Satans direkte angrep da han ble fristet av han i ørkenen (Matteus 4:1-11). enhver fristelse ble besvart på samme måte, med ordene "Det står skrevet." Jesus visste at Ordet av den levende Gud er det mektigste våpenet mot djevelens fristelser. Hvis Jesus selv brukte Ordet for å motvirke Djevelen, våger vi å bruke noe mindre?

Det ultimate eksempelet på hvordan å ikke engasjere seg i åndelig krigføring er Scevas syv sønner. "Noen jøder som gikk rundt for å drive ut onde ånder prøvde å påkalle Herrens navn over dem som var demonbesatte. De ville si: «I Jesu navn, som Paulus forkynner, jeg befaler deg å komme ut. 'Syv sønner av Sceva, en jødisk sjefsprest, gjorde dette. En dag svarte den onde ånden: «Jesus kjenner jeg, og jeg vet om Paulus, men hvem er du?" Da hoppet mannen med den onde ånden på dem og overmannet dem alle. Han ga dem en slik juling at de løp ut av huset nakne og blødende "(Apostlenes gjerninger 19:13-16). Scevas syv sønner brukte Jesu navn. Det er ikke nok. Scevas syv sønner hadde ikke et forhold til Jesus, så derfor var deres ord ugyldige. Scevas syv sønner var avhengige av en metodikk. De stolte ikke på Jesus som sin Herre og Frelser. Som et resultat av dette fikk de en ydmykende juling. Kan vi lære av deres dårlige eksempel og drive åndelig krigføring som Bibelen instruerer.

Så – hva er nøklene til suksess i åndelig krigføring? Først og fremst så må vi stole på Guds kraft, ikke vår egen. For det andre så må vi irettesettes i Jesu navn, ikke vårt eget. For det tredje så beskytter vi oss med full rustning av Gud.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om åndelig krigføring?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries