settings icon
share icon
Spørsmål

Hva er ateisme?

Svar


Ateisme er den oppfatning at Gud ikke eksisterer. Ateisme er ikke en ny utvikling. Salme 14:01, skrevet av David rundt 1000 f.Kr., nevner ateisme: ”Den gale sier i sitt hjerte: ’Det er ingen Gud.” Nyere statistikk viser et økende antall mennesker som hevder å være ateister, opptil 10 prosent av mennesker spredt over hele verden. Så hvorfor velger flere og flere folk å bli ateister? Er ateisme virkelig den logiske posisjon ateistene hevder den skal være?

Hvorfor eksisterer ateisme i det hele tatt? Hvorfor kan ikke Gud bare åpenbare seg til mennesker for å bevise at han eksisterer? Det er sikkert slik at hvis Gud bare hadde vist seg så ville folk velge å tro på Ham. Problemet her er at det er ikke Guds ønske om å bare overbevise folk om at han eksisterer. Det er Guds ønske for folk å tro på Ham ved tro (2. Peter 3:9) og akseptere Hans gave om frelse ved å tro på Ham (Joh 3:16). Gud har tydelig demonstrert sin eksistens mange ganger i Det gamle testamente (Genesis 6-9; Mosebok 14:21-22; 1 Kong 18:19-31). Trodde mennesker på at Gud finnes? Ja. Valgte de å snu ryggen til de onde veiene og adlyde Gud? Nei Hvis en person ikke er villig til å akseptere Guds eksistens ved å tro på ham så er han/hun er definitivt ikke klar til å ta imot Jesus Kristus som frelser ved tro (Ef 2:8-9). Guds ønske er for folk å bli kristne, ikke bare teister (de som tror at Gud finnes).

Bibelen forteller oss at Guds eksistens må aksepteres av tro. Hebreerbrevet 11:06 erklærer: "Og uten tro er det umulig å behage Gud, fordi alle som kommer til Ham må tro at Han finnes og at Han lønner dem som oppriktig søker ham." Bibelen minner oss om at vi er velsignet når vi tror og setter vår tillit til Gud ved tro: ”Da sa Jesus til ham: ”Fordi du har sett meg, tror du, salige er de som ikke har sett og likevel tror” (Joh 20,29).

Guds eksistens må aksepteres av tro, men dette betyr ikke at troen på Gud er ulogisk. Det er mange gode argumenter for Guds eksistens. Bibelen lærer at Guds eksistens er tydelig i universet (Salme 19:1-4), i naturen (Rom 1:18-22), og i våre egne hjerter (Forkynneren 3:11). Med alt det sagt, kan Guds eksistens ikke være bevist, det må være akseptert av tro.

Samtidig tar det like mye tro å tro på ateisme. Å konstatere ”Gud eksisterer ikke” er som å hevde at du vet absolutt alt som går an å vite om alt og å ha vært overalt i universet og har vært vitne til alt som går å se. Selvsagt så ville ingen ateist komme med disse påstandene. Men det er i hovedsak det de krever når de sier at Gud absolutt ikke eksisterer. Ateister kan ikke bevise at Gud ikke eksisterer, for det kan jo hende at Gud for eksempel bor i sentrum av solen, eller under skyene av Jupiter, eller i et fjernt Nebula. Siden disse stedene er utenfor vår evne til å observere så kan vi umulig bevise at Gud ikke eksisterer. Det krever like mye tro å være ateist som det gjør å være teist.

Ateisme kan ikke bevises, og Guds eksistens må aksepteres av tro. Selvfølgelig så tror kristne sterkt på at Gud eksisterer og innrømmer at Guds eksistens er et spørsmål om tro. Samtidig så forkaster vi ideen om at troen på Gud er ulogisk. Vi tror at Guds eksistens kan sees tydelig, sterkt sanset, og det har vist seg å være filosofisk og vitenskapelig nødvendig. ”Himmelen forkynner Guds herlighet; himmelen forkynner hans henders verk. Dag etter dag øser de ut talen; natt etter natt viser de kunnskap. Det er ingen tale eller språk der deres stemme ikke blir hørt. Deres stemmer går ut i hele jorden, deres ord til endene av verden” (Salme 19:1-4).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva er ateisme?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries