settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om depresjon? Kan en kristen overvinne depresjon?

Svar


Depresjon er en tilstand som påvirker millioner av mennesker, både kristne og ukristne. De som sliter med depresjon kan oppleve intense følelser av tristhet, sinne, håpløshet, utslitthet og flere andre symptomer. De kan begynne å føle seg ubrukelige og til og med vurdere selvmord og mister interessen for ting de liker. Depresjon trigges ofte av ting og omstendigheter i livet; som å miste en jobb, en nær og kjær persons død, skilsmisse eller psykologiske problem som mishandel eller lav selvfølelse.

Bibelen forteller oss at vi skal være fulle av glede og hyllest (Filipperne 4:4; Romerne 15:11), så Guds hensikt er tydeligvis at vi alle skal leve lykkelige liv. Dette er ikke lett for noen som sliter med depresjoner, men dette kan reddes gjennom Guds gave i form for bønn og studere Bibelen, støttegrupper, felles troende, tilståelse, tilgivelse og rådgivning. Vi må prøve å ikke henge oss opp i oss selv, men å prøve å tenke på annet. Følelsen av depresjon kan ofte løses når de som sliter med depresjon fokuserer på noe annet – som for eksempel Kristus og andre mennesker.

Klinisk depresjon er en fysisk tilstand som må diagnostiseres av en lege. Den forårsakes muligens ikke av omstendigheter, og symptomene kan heller ikke forsvinne av seg selv. I motsetning til hva mange i det kristne samfunnet tror så er ikke en klinisk depresjon nødvendigvis resultatet av synd. Depresjon kan innimellom forårsakes av en fysisk forstyrrelse som trenger medisinsk behandling og/eller rådgivning. Selvfølgelig kan Gud kurere alle sykdommer og forstyrrelser. Men i noen tilfeller så er det ikke annerledes å gå til legen for en depresjon som det er for en skade.

Det er noen ting som de som lider av depresjon kan gjøre for å lette angsten. De bør sørge for at de kan holde sitt ord, selv når de ikke føler for det. Følelser kan lede oss på villspor, men Guds Ord står fast og uforanderlig. Vi må stå fast ved vår tro på Gud og holde enda mer fast i Ham når vi går gjennom prøvelser og fristelser. Bibelen forteller oss at Gud aldri vil tillate fristelser i våre liv som vi ikke kan håndtere (1. Korinterne 10:13). Selv om depresjon ikke er en synd så er man fortsatt ansvarlig for responsen på lidelsen; også det å søke den profesjonelle hjelp som trengs. “Gjennom Jesus, la oss derfor fortsette å tilby Gud, å ofre oss gjennom hyllest og ros – frukten av leppene som tilstår navnet Hans” (Hebreerbrevet 13:15).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om depresjon? Kan en kristen overvinne depresjon?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries