settings icon
share icon
Spørsmål

Hvordan kan jeg lære å kjenne igjen en falsk lærer/profet?

Svar


Jesus advarte oss at ”falske lærere og falske profeter” ville komme og prøve å bedra Guds utvalgte (Matteus 24:23-27, se også 2. Peter 3:03 og Judas 17-18). Den beste måten å beskytte deg mot løgn og falske lærere er å vite sannheten. Måten å oppdage en forfalskning på er å studere sannheten. Enhver troende som på en ”korrekt måte håndterer sannhetens ord” (2 Timoteus 2:15) og som gjør en nøye studie av Bibelen kan identifisere falsk doktrine. For eksempel så vil en troende som har lest om Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds aktiviteter i Matteus 3:16-17 umiddelbart stille seg spørrende til enhver doktrine som fornekter treenigheten. Derfor er trinn én å studere Bibelen og dømme alt annet gjennom det Skriften sier.

Jesus sa ”et tre er anerkjent av sin frukt” (Matteus 12:33). Når du ser etter ”frukt” så har du her tre spesifikke tester som du kan bruke mot alle lærere for å bestemme nøyaktigheten av hans eller hennes undervisning:

1) Hva sier denne læreren om Jesus? I Matteus 16:15-16, spør Jesus "Hvem sier du at jeg er?" Peter svarer: "Du er Messias, Sønn av den levende Gud," og for dette svaret så blir Peter "velsignet." I 2 John 9, leser vi: "Enhver som driver fremover og ikke fortsetter i Kristi lære har ikke lenger Gud, den som fortsetter i undervisningen har både Faderen og Sønnen." Med andre ord, Jesus Kristus og hans verk av forløsning er av største betydning, vær obs på alle som fornekter at Jesus er lik Gud, de som toner ned Jesu offerdød eller som forkaster Jesu menneskelighet. Først Johannes 2:22 sier, "Hvem er løgneren? Det er mannen som fornekter at Jesus er Kristus. En slik mann er antikrist; han fornekter Faderen og Sønnen.

2) Forkynner denne læreren evangeliet? Evangeliet er definert som de gode nyhetene om Jesus ”død, begravelse og oppstandelse,” ifølge Skriften (1 Kor 15:1-4). Uansett hvor koselig de uttalelsene høres ut "Gud elsker deg", "Gud vil at vi skal mate de sultne" og "Gud vil at du skal bli rik" er ikke evangeliets fullstendige budskap. Som Paulus advarer i Galaterne 1:07, "Tydeligvis så finnes det mennesker som kaster deg inn i forvirring og prøver å forvrenge Kristi evangelium." Ingen, ikke engang en stor predikant, har rett til å endre budskapet Gud ga oss. "Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det du aksepterte, la ham være evig forbannet!" (Gal 1:9).

3) Har denne læreren kvaliteter som forherliger Herren? På tal om falske lærere så sier Judas 11: "De har tatt veien til Kain, de har stresset etter profitt på grunn av de feil Bileam har tatt; De har blitt ødelagt i Korahs opprør" Med andre ord kan en falsk lærer bli kjent med sin stolthet (Kains avvisning av Guds plan), grådighet (Bileams profeterer for penger), og opprør (Korah sin promotering av seg selv overfor Moses). Jesus advarte oss mot slike mennesker og at vi ville kjenne dem igjen takket være deres frukter (Matteus 7:15-20).

For videre studier, gjennomgå disse bøkene av Bibelen som ble skrevet spesielt for å bekjempe falsk undervisning innenfor kirken: Gal, 2 Peter, 1 Joh, 2 John og Judas. Det er ofte vanskelig å få øye på en falsk lærer/falsk profet. Satan kler seg ut til lysets engel (2 Kor 11:14), og hans medhjelpere kler seg ut til kjempere for rettferdigheten (2 Kor 11:15). Bare ved å være godt kjent med sannheten vil vi være i stand til å gjenkjenne en forfalsket lære.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvordan kan jeg lære å kjenne igjen en falsk lærer/profet?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries