settings icon
share icon
Spørsmål

Er det akseptabelt å gjenta sine bønner eller bør vi kun be en eneste gang?

Svar


I Lukas 18:1-7 så bruker Jesus en parabel som illustrerer viktigheten av utholdenheten. Han forteller historien om en enke som kom til en urettferdig dommer som søker rettferdighet mot en fiende av henne. På grunn av hennes utholdenhet i bønn, ga dommeren seg. Jesus’ poeng er at hvis en urettferdig dommer vil innvilge begjæringen om noen som holder ut i et ønske om rettferdighet, hvor mye mer den Gud som elsker oss - "hans utvalgte" (v. 7) vil svare på vår bønn når vi gjentar bønnen? Lignelsen lærer ikke, så er feilaktig trodd, at dersom vi ber etter noe om og om igjen er Gud forpliktet til å gi den til oss. Snarere, lover Gud å hevne sine egne, å forsvare dem, å rette deres urett, gi dem rettferdighet, og levere dem fra deres motstandere. Han gjør dette på grunn av Hans rettferdighet, Hans hellighet, og Hans hat mot synden, i svar på bønn, holder Han sine løfter og viser sin makt.

Jesus gir en annen illustrasjon av bønn i Lukas 11:5-12. Lignelsen om den urettferdige dommeren, er Jesus’ budskap i denne passasjen at dersom en mann vil ulempe seg selv ved å sørge for en trengende venn, vil Gud sørge for våre behov langt mer, siden ingen forespørsel er en ulempe for ham. Her igjen er løftet ikke at vi vil motta hva vi spør om vi bare fortsetter å spørre. Guds løfte til sine barn er et løfte om å møte våre behov, ikke våre ønsker. Og han kjenner våre behov bedre enn vi gjør. Det samme løftet er gjentatt i Matteus 7:7-11 og Lukas 11:13, hvor "god gave" er nærmere forklart å være Den Hellige Ånd.

Begge disse passasjene oppmuntrer oss til å be og å holde bønn. Det er ingenting galt med gjentatte ganger å be om det samme. Så lenge det du ber om er innenfor Guds vilje (1. Johannes 5:14-15), fortsett å spørre inntil Gud gir din forespørsel eller fjerner et ønske fra hjertet ditt. Noen ganger tvinger Gud oss til å vente på svar på våre bønner for å lære oss tålmodighet og utholdenhet. Noen ganger når vi ber om noe og innvilgelse ennå ikke er i Guds timing for våre liv. Noen ganger ber vi om noe som ikke er Guds vilje for oss, og han sier "nei." Bønn er ikke bare vår presentasjon av ønsker til Gud, det er Guds presentasjon av Hans vilje til våre hjerter. Fortsett å spørre, fortsett å banke på, og fortsett å søke til Gud gir din forespørsel eller overbeviser deg om at din forespørsel ikke er Hans vilje for deg.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Er det akseptabelt å gjenta sine bønner eller bør vi kun be en eneste gang?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries