settings icon
share icon
Spørsmål

Kan en Kristen være besatt av demoner? Er det mulig for en troende å bli demonisert?

Svar


Samtidig som Bibelen ikke spesifikt nevner hvorvidt en kristen kan være besatt av demoner eller ikke så finnes det klare eksempler på at kristne ikke kan være besatt av demoner. Det er en distinkt forskjell på det å være besatt av en demon og det å være undertrykt eller påvirket av en demon. Det å være besatt innebærer å være direkte kontrollert av en demon (Matteus 17:14-18; Lukas 4:33-35; 8:27-33). Å være undertrykt av en demon innebærer å være åndelig attakkert til å begå synder. Observer at de troende ikke skal slåss mot demonene; det skal rett og slett stå imot ondskapen.

Kristne er inndelte av Den Hellige Ånd (Romerne 8:9-11, 1. Korinterne 3:16, 6:19). Den Hellige Ånd ville garantert ikke tillate en demon å besette den samme personen som han er inneliggende i. Det er utenkelig at Gud ville tillate et av Hans barn, som Han døpte med Kristi blod (1 Peter 1:18-19) og gjorde om til en ny skapning (2. Korinterne 5:17), ble besatt og kontrollert av en demon. Ja, som troende så lønner det seg med krig mot Satan og hans demoner, men ikke mot oss selv. Apostelen Johannes sier: "Du, kjære barn, er fra Gud og har seiret over dem, fordi den ene som er i dere er større enn den som er i verden" (1. Johannes 4:4). Hvem er den ene i oss? Den Hellige Ånd. Hvem er den i verden? Satan og hans demoner. Derfor har den troende overvunnet verden av demoner, så da er den saken klar.

Med det sterke bibelske bevis for at en kristen ikke kan være besatt av demoner så finnes det noen som fremdeles benytter seg av begrepet "demonisering" for å referere til en demon som har kontroll over en kristen. Noen hevder at mens en kristen ikke kan være besatte av demoner så kan en kristen fremdeles være demonisert. Vanligvis er beskrivelsen av demoniseringen tilnærmet identisk med beskrivelsen av demonbesittelse. Men saken er den at terminologien ikke endrer det faktum at en demon ikke kan bebo eller ta full kontroll over en kristen. Demonisk innflytelse og undertrykkelse er virkeligheten for de kristne, ingen tvil om saken, men det er rett og slett ikke bibelsk å si at en kristen kan være besatt av en demon eller i det hele tatt å være demonisert.

Mye av begrunnelsen bak dette konseptet er den personlige opplevelsen av å se noen som "definitivt" var kristen viser klare tegn til å være kontrollert av en demon. Det er avgjørende viktig at vi ikke tillater personlige erfaringer til å påvirke vår tolkning av Skriften. Snarere må vi filtrere våre personlige opplevelser gjennom sannheten i Skriften (2. Timoteus 3:16-17). Ser vi noen som oppfører seg rart eller som ser ut til å være demonisert så bør vi heller stille oss spørrende til denne personens ektehet eller tro. Det bør ikke få oss til endre våre synspunkt på hvorvidt en kristen kan være demonbesatt/demonisert. Kanskje personen er virkelig er kristen, men er sterkt undertrykt og/eller lider av alvorlige psykiske problemer.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Kan en Kristen være besatt av demoner? Er det mulig for en troende å bli demonisert?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries