settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om dating/frieri?

Svar


Selv om ordene “frieri” og “dating” ikke finnes i Bibelen så finnes det noen prinsipper vi Kristne bør følge før ekteskapet. Det første er at vi må skille på verdens syn på dating siden Guds vilje motsier verdens syn på dette (2 Peter 2:20). Mens verden mener at vi bør date så mange og så mye vi vil så er det viktig å oppdage en persons personlighet og karakter før vi velger å forplikte oss til han eller henne. Vi bør finne ut om personen har blitt gjenfødt i Kristi Ånd (Johannes 3:3-8) og om han eller hun deler samme meninger om Kristus (Filipperbrevet 2:5). Målet med å date eller frie er å finne en partner for livet. Bibelen forteller oss at, som Kristne, så bør vi ikke gifte oss med en vantro (2. Korinterne 6:14-15) siden dette ville være med på å forsvake vårt forhold med Kristus og kompromisse våre moraler og standarder.

Når man er i et forpliktende forhold, enten du dater eller frier, så er det viktig å huske på kjærligheten til Herren mer enn noe annet (Matteus 10:37). Å si eller tro at en annen person er “alt” eller det viktigste i ditt liv er avgudsdyrkelse, dvs en synd (Galaterbrevet 5:20; Kolosserbrevet 3:5). Vi skal heller ikke besudle kroppene våre ved å ha sex før ekteskapet (1. Korinterne 6:9, 13; 2 Timoteus 2:22). Seksuell umoral er en synd både mot Gud og våre egne kropper (1. Korinterne 6:18). Det er viktig å elske og ære andre slik vi elsker oss selv (Romerne 12:9-10), og dette er virkelig sant når det gjelder dating eller frieri. Enten du dater eller frier så er den beste grunnen for et trygt ekteskap å følge disse prinsippene. Det er en av de viktigste valgene vi noensinne vil ta, for når to mennesker gifter seg så blir de til en i et forhold som Gud hadde til hensikt til å vare for evig og være umulig å ødelegge (1. Mosebok 2:24; Matteus 19:5).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om dating/frieri?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries