settings icon
share icon
Spørsmål

Hva er Jesus Kristus’ dommersete?

Svar


Romerne 14:10-12 sier: "For vi vil alle stå foran Guds domstol... Så da vil hver av oss redegjøre for seg selv til Gud." 2. Korinterne 5:10 forteller oss: "For vi må alle stå frem overfor Kristi domstol og ta imot det de fortjene på grunn av det de har gjort, enten det er bra eller dårlig." Hvis man ser det i sammenhengen så er det tydelig at de henviser seg til de kristne og ikke de vantro. Kristi domstol innebærer derfor at de troende må gi en beretning om sitt liv til Kristus. Kristi domstol avgjører ikke frelse; det var allerede bestemt av Kristi offer på vegne av oss (1. Johannes 2:2) og vår tro på Ham (Johannes 3:16). Alle våre synder er tilgitt, og vi vil aldri bli fordømt for dem (Romerne 8:1). Vi bør ikke se på Kristi domstol som at Gud dømmer våre synder, men snarere som at Gud belønner oss for våre liv. Ja, som Bibelen sier, må vi redegjøre for oss selv. En del av dette er å svare for de synder vi har begått. Men dette er ikke det primære fokus for Kristi domstol.

På Kristi domstol så er de troende belønnet basert på hvor trofast de tjente Kristus (1. Korinterne 9:4-27, 2 Timoteus 2:5). Noen av de tingene vi kan bli dømt for er hvor godt vi adlød misjonsbefalingen (Matteus 28:18-20), hvordan vant over synden (Romerne 6:1-4), og hvor godt vi kontrollerte våre tunger (James 3:1-9). Bibelen taler om hvordan de troende mottar kroner for ulike ting basert på hvor trofast de tjente Kristus (1. Korinterne 9:4-27, 2. Timoteus 2:5). De ulike kronene som er beskrevet i 2. Timoteus 2:5 , 2. Timoteus 4:8, James 1:12, 1. Peter 5:4, og Johannes åpenbaring 2:10. James 1:12 er en god oppsummering av hvordan vi bør se på Kristi domstol: "Salig er den mann som holder ut i henhold til rettssak, fordi når han har bestått testen, vil han få livets krone, som Gud har lovet dem som elsker Ham."

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva er Jesus Kristus’ dommersete?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries