settings icon
share icon
Spørsmål

Hvordan kan jeg vite helt sikkert at jeg kommer til himmelen når jeg dør?

Svar


Vet du med sikkerhet at du har evig liv og at du kommer til himmelen når du dør? Gud vil at du skal være sikker! Bibelen sier: ” Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv, dere som tror på Guds Sønns navn” (1. Johannes 5:13). La oss si du stod foran Guds trone akkurat nå og Han spør deg, ”Hvorfor skal jeg slippe deg inn i himmelen?” Hva ville du sagt? Du vet kanskje ikke hva du ville svart. Det du trenger å vite er at Gud elsker oss og gir oss en mulighet til å vite helt sikkert hvor vi skal tilbringe evigheten. Bibelen sier det slik: ”For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv” (Johannes 3:16).

Vi må først forstå hva det er som hindrer oss i å komme til himmelen. Problemet er vår syndige natur. Den gjør det umulig for oss å ha et personlig forhold til Gud. Vi er syndere av natur og ved et valg. ”For det ingen forskjell, alle har syndet og står uten ære for Gud” (Romerne 3:22-23). Vi kan ikke redde oss selv. ”For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg” (Efeserne 2:8-9). Vi fortjener døden og helvete. ”For syndens lønn er døden” (Romerne 6:23).

Gud er hellig og rettferdig og må straffe synd. Men, Han elsker oss og gir oss tilgivelse for syndene våre. Jesus sa: ”Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg” (Johannes 14:6). Jesus døde på et kors for oss: ”For også Kristus led én gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å føre oss fram til Gud” (1. Petersbrev 3:18). Jesus stod opp fra de døde: ”.., han som ble gitt for våre overtredelser og oppreist til vår rettferdiggjørelse” (Romerne 4:25).

Så, tilbake til det første spørsmålet – ”Hvordan kan jeg vite helt sikkert at jeg kommer til himmelen når jeg dør?” Svaret er dette – tro på Herren Jesus Kristus og du skal bli frelst (Apostelgjerningene 16:31). ”Men alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn” (Johannes 1:12). Du kan få evig liv GRATIS i gave. ”.., men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre” (Romerne 6:23). Du kan leve et rikt og meningsfullt liv akkurat nå. Jesus sa: ”Jeg er kommet for at de skal ha evig liv og ha overflod” (Johannes 10:10). Du kan tilbringe evigheten med Jesus i himmelen, fordi han har lovt det: ” Og når jeg er gått bort og har gjort i stand et sted for dere, kommer jeg igjen og skal ta dere til meg, for at også dere skal være der jeg er” (Johannes 14:3).

Dersom du ønsker å tro at Jesus Kristus er din frelser og ta imot Guds tilgivelse, kan du be denne bønnen. Å si denne bønnen, eller noen annen bønn vil ikke kunne frelse deg. Det er bare tro og tillit til Jesus Kristus som kan gi tilgivelse for synder. Denne bønnen er enkelt sagt en måte du kan uttrykke tro og tillit til Gud fordi han tilgir deg. ”Gud, jeg vet jeg har syndet mot deg og at jeg derfor fortjener straff. Men Jesus Kristus tok straffen jeg fortjener slik at jeg ved å tro på ham kan bli tilgitt. Jeg snur meg bort fra min synd og stoler på at frelsen finnes kun hos deg. Takk for din herlige nåde og tilgivelse! Amen!”

Har du tatt en beslutning om å bli kristen på bakgrunn av det du leste her? Dersom ja, klikk gjerne på knappen nedenfor: ”Jeg har tatt imot Jesus i dag”

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvordan kan jeg vite helt sikkert at jeg kommer til himmelen når jeg dør?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries