settings icon
share icon
Spørsmål

Vil vi kunne se og kjenne våre venner og familiemedlemmer i himmelen?

Svar


Mange mennesker sier at det første de vil gjøre når de ankommer himmelen er å treffe alle venner og kjære som de en gang mistet. I evigheten så vil det være nok tid å kunne se, kjenne og tilbringe tid med våre nære og kjære. Men dette er ikke hovedfokuset i himmelen. Vi vil være langt mer opptatte med å tilbe Gud og nyte himmelens alle under. Våre gjenforeninger med våre kjære er med all sannsynlighet mye mer kraftfull og kjærlig nå, takket være Guds ære, nåde og kjærlighet. Vi vil fryde enda mer siden vi kan ære og hedre Herren sammen med andre troende, spesielt de vi elsket på jorden.

Så hva sier Bibelen om hvorvidt vi vil kunne kjenne igjen mennesker i etterlivet? Kong Saul kjente igjen Samuel når Heksen av Endor kallet på Samuel fra dødsriket (1. Samuel 28:8-17). Da Davids barn døde så sa han: “Jeg vil komme til han, men han vil ikke komme tilbake til meg” (2. Samuel 12:23). David antok at han ikke ville kjenne igjen sønnen sin i himmelen selv om han døde da han var baby. I Lukas 16:19-31, var Abraham, Lasarus og de rike menneskene lette å kjenne igjen etter døden. Ved transfigurasjonen så kunne man kjenne igjen Moses og Elias (Matteus 17:3-4). Så ved å studere disse eksemplene så virker det som at Bibelen antyder at det går an å kjenne igjen andre mennesker etter døden.

Bibelen deklarerer at når vi ankommer himmelen så vil vi “være som Ham (Jesus); for vi vil se Ham som han er” (1. Johannes 3:2). Og akkurat som våre kropper var slik som Adams, så vil vår oppstandelse være akkurat som Kristus (1. Korinterne 15:47). “Og i det vi har båret Adams likhet fra jorden så skal vi bære videre likheten fra mannen i himmelen. For det fortapte må kle seg selv i det ufortapte, og det dødelige med det udødelige” (1. Korinterne 15:49, 53). Mange mennesker kjente igjen Jesus etter sin oppstandelse (Johannes 20:16, 20; 21:12; 1. Korinterne 15:4-7). Så om det gikk an å kjenne igjen Jesus i sin glorifiserte kropp så vil også vi kunne kjenne igjen andre. Det å kunne kjenne igjen å se de vi elsker i himmelen er sterkt og herlig, men himmelen i seg handler mer om Gud og mindre om oss. Tenk så herlig det blir å gjenforenes med de ve elsker og ære Gud sammen med de i all evighet.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Vil vi kunne se og kjenne våre venner og familiemedlemmer i himmelen?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries