settings icon
share icon
Spørsmål

Hva er frelsesplanen?

Svar


Er du sulten? Ikke fysisk sulten, men er du sulten på noe mer i livet ditt? Er det noe dypt inne i deg som aldri synes å bli tilfredsstilt? Dersom det er det, er Jesus svaret! Jesus sa, ”Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste” (Joh 6:35).

Er du forvirret? Har du vanskelig for å finne en retning eller mening med livet? Kjennes det som om noen har slått av lyset og du kan ikke finne lysbryteren? I så fall er Jesus svaret! Jesus sa: ”Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys” (Joh 8:12).

Har du noen gang følt deg låst ute fra livet? Har du prøvd så mange dører bare for å finne at bak dem er det tomt og meningsløst? Ser du etter en inngang inn til et meningsfullt liv som oppfyller sin bestemmelse? I så fall er Jesus svaret! Jesus sa, ” Jeg er døren. Om noen går inn gjennom meg, skal han bli frelst. Og han skal gå inn og gå ut og finne føde” (Joh 10:9).

Blir du alltid skuffet av andre mennesker? Har dine forhold og vennskap vært overfladiske og tomme? Kjennes det som om alle prøver å utnytte deg? I så fall er Jesus svaret! Jesus sa, ”Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde setter livet sitt liv til for fårene… Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg” (Joh 10:11, 14).

Undres du på hva som skjer etter dette livet? Er du trøtt av å leve livet for ting som bare råtner eller ruster? Tviler du noen ganger på om livet egentlig har en mening? Ønsker du å leve etter at du dør? I så fall er Jesus svaret! Jesus sa, ”Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø” (Joh 11:25-26).

Hva er svaret? Hva er sannheten? Hva er livet? Jesus svarte, ”Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg” (Joh 14:6).

Sulten du kjenner på er en åndelig sult og kan bare tilfredsstilles av Jesus. Jesus er den eneste som kan lyse opp i mørket. Jesus er porten til et tilfredsstillende liv. Jesus er vennen og hyrden du har lett etter. Jesus er livet – i denne verden og den neste. Jesus er veien til frelse!

Årsaken til at du er sulten, årsaken til at du kjenner deg vill i mørket, årsaken til at du ikke finner mening i livet er at du er borte fra Gud. Bibelen forteller oss at vi har alle syndet og dermed separert fra Gud (Pred 7:20; Rom 3:23). Tomheten du kjenner i hjertet ditt er fraværet av Gud i livet ditt. Vi ble skapt til fellesskap med Gud. På grunn av vår synd er vi atskilt fra det fellesskapet. Og enda verre, syndene våre vil holde oss atskilt fra Gud til all evighet. I dette livet og det neste (Rom 6:23; Joh 3:36).

Hvordan kan dette problemet løses? Jesus er svaret! Jesus tok vår synd på seg (2. Kor 5:21). Jesus døde i vårt sted (Rom 5:8) og tok straffen som vi fortjener. Tre dager senere stod Jesus opp fra de døde og beviste sin seier over døden (Rom 6:4-5). Hvorfor gjorde han det? Jesus svarte på det spørsmålet selv, ”Ingen har større kjærlighet enn denne at han setter sitt liv til for sine venner” (Joh 15:13). Jesus døde slik at vi kan få leve. Dersom vi setter vår lit til Jesus og stoler på at hans død var betaling for syndene våre, vil alle våre synder bli tilgitt og vasket bort. Da vil vi få tilfredsstilt vår åndelige hunger. Lyset vil bli skrudd på. Vi får tilgang til et meningsfullt liv. Vi får kjenne vår sanne beste venn og gode hyrde. Vi vil vite at vi har et liv etter vår død – etter oppstandelsen får vi et evig liv i evighet sammen med Jesus!

For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv” (Joh 3:16).

Har du tatt en beslutning om å bli kristen på bakgrunn av det du leste her? Dersom ja, klikk gjerne på knappen nedenfor: ”Jeg har tatt imot Jesus i dag”

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva er frelsesplanen?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries