settings icon
share icon
Spørsmål

Hvorfor skulle jeg ikke begå selvmord?

Svar


Vår medfølelse går ut til de som har tanker om å gjøre ende på sitt liv gjennom selvmord. Hvis det er du akkurat nå, kan det skyldes mange følelser, som følelsene av håpløshet og fortvilelse. Det føles kanskje som om du er i den dypeste avgrunn, og du tviler på et glimt av håp om at ting kan bli bedre. Det virker som at ingen bryr seg eller forstår situasjonen din. Livet er bare ikke verdt å leve…eller er det?

Svekkende og deprimerende følelser blir erfart av mange før eller siden. Spørsmål som dukker opp i hodet når man er i en følelsesmessig avgrunn er; “Kan dette virkelig være viljen til Gud, som skapte meg?” “Er Gud for liten for å hjelpe meg?” “Er mine problemer for store for Ham?”

Hvis du for et øyeblikk vil vurdere å la Gud virkelig være Gud i livet ditt akkurat nå, vil Han bevise hvor stor Han virkelig er! “For ingen ting er umulig for Gud” (Luk 1,37). Kanskje sår fra gamle skader har resultert i en overveldende følelse av avvisning eller å bli forlatt. Det kan føre til selvmedlidenhet, sinne, bitterhet, hevngjerrige tanker eller gjerninger, usunn frykt etc., som har forårsaket problemer i noen av de viktigste forholdene dine. Selvmord vil imidlertid bare sørge for å bringe katastrofe til dine kjære som du aldri mente å såre, og følelsesmessige sår som må bearbeides resten av deres liv.

Hvorfor skulle du ikke begå selvmord? Kjære venn, uansett hvor ille ting er i livet ditt, er det en Gud av kjærlighet som venter på at du skal la Ham guide deg gjennom din tunnel av fortvilelse og ut inn i Hans fantastiske lys. Han er ditt sikre håp. Hans navn er Jesus.

Denne Jesus, Guds syndfrie Sønn, identifiserer seg med deg i din stund med avvisning og ydmykelse. Profeten Jesaja skrev om Ham; “Han skjøt opp som en kvist for Guds åsyn, som et rotskudd av tørr jord. Han hadde ingen herlig skikkelse, vi gledet oss ikke ved synet av ham. Han var ringeaktet, forlatt av mennesker, en smertenes mann, vel kjent med sykdom, en foraktet mann som ingen ville se på, vi regnet ham ikke for noe. Sannelig, våre sykdommer tok han på seg, og våre smerter bar han. Vi trodde han var blitt rammet, slått av Gud og plaget. Men han ble såret for våre overtredelser og knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, ved hans sår har vi fått legedom. Vi fór alle vill som sauer, vi vendte oss hver sin vei. Men skylden som vi alle hadde, lot Herren ramme ham” (Jes 53,2-6).

Kjære venn, alt dette utholdt Jesus Kristus for at du kan ha alle dine synder tilgitt! Uansett hvor mye skyld du bærer på, skal du vite at Han vil tilgi deg hvis du ydmykt angrer (snur deg bort fra dine synder, og imot Gud). “Kall på meg på nødens dag, så vil jeg utfri deg, og du skal prise meg” (Sal 50,15). Ingenting som du noen gang har gjort er for ille til at Jesus kan tilgi det. Noen av Hans beste tjenere i Bibelen begikk grove synder, for eksempel mord (Moses), mord og utroskap (kong David) og fysisk og psykisk mishandling (apostelen Paulus). Likevel fant de tilgivelse og et nytt og rikt liv i Herren. “Gjør meg ren og fri for skyld, og rens meg for min synd!” (Sal 51,4). “Nei, den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til!” (2 Kor 5,17).

Hvorfor skulle du ikke begå selvmord? Min venn, Gud står klar til å reparere det som er “ødelagt”…nemlig det livet du har nå, det livet du vil gjøre slutt på ved selvmord. Profeten Jesaja skrev; “Herrens Ånd er over meg, for Herren Gud har salvet meg. Han har sendt meg for å forkynne et gledesbudskap for de arme, for å lege dem som har et knust hjerte, rope ut frihet for fanger og frigjøring for dem som er i lenker. Jeg skal rope ut et nådens år fra Herren, en dag med gjengjeld og straff fra vår Gud; jeg skal trøste alle som sørger, og gi de sørgende i Sion hodepynt istedenfor aske, gledesolje for sørgedrakt og lovsang istedenfor motløshet. De skal kalles rettferds mektige trær, som Herren selv har plantet for å vise sin herlighet” (Jes 61,1-3).

Kom til Jesus, og la Ham gjenopprette din glede og nyttighet, i det du stoler på Ham for å begynne et nytt virke i ditt liv. “La meg atter fryde meg over din frelse, hold meg oppe med en villig ånd! Herre, lukk opp mine lepper, så min munn kan lovprise deg. For slaktoffer ønsker du ikke; kommer jeg med brennoffer, vil du ikke ha det. Nei, offer for Gud er en knust ånd. Et hjerte som er brutt og knust, ringeakter du ikke, Gud” (Sal 51,14 og 17-19).

Vil du akseptere Herren som din frelser og hyrde? Han vil guide dine tanker og skritt – en dag om gangen – gjennom Hans Ord, Bibelen. “Jeg vil lære deg og vise deg den veien du skal gå. Jeg lar mitt øye hvile på deg og gir deg råd” (Sal 32,8). “Trygge tider skal komme for deg, en rikdom av frelse, visdom og kunnskap. Da skal gudsfrykt være Sions skatt” (Jes 33,6). I Kristus, vil du fortsatt ha kamper, men du vil nå ha HÅP. Han er en “venn som er mer trofast enn en bror” (Ordsp 18,24). Måtte Herren Jesu nåde være med deg når du tar din beslutning.

Hvis du ønsker å stole på Jesus Kristus som din frelser, så si disse ordene i ditt hjerte til Gud: “Gud, jeg trenger deg i mitt liv. Vær så snill å tilgi meg for alt jeg har gjort. Jeg setter min tro i Jesus Kristus og tror at Han er min frelser. Vær så snill og rens meg, helbred meg og gjenopprett min livsglede. Takk for din kjærlighet til meg og for Jesu død i mitt sted.”

Har du tatt en beslutning om å bli kristen på bakgrunn av det du leste her? Dersom ja, klikk gjerne på knappen nedenfor: ”Jeg har tatt imot Jesus i dag”

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvorfor skulle jeg ikke begå selvmord?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries