settings icon
share icon
Spørsmål

Jeg er skilt. Kan jeg gifte meg igjen ifølge Bibelen?

Svar


Vi får ofte spørsmål som “Jeg er skilt på grunn av det og det. Kan jeg gifte meg igjen” eller “Jeg har vært skilt to ganger – først på grunn av utroskap hos partneren min, andre gangen på grunn av at vi ikke passet sammen. Jeg dater en mann som har vært skilt tre ganger – først på grunn av uforlikelighet, den andre gangen fordi han var utro og den tredje gangen fordi kona hans var utro.” Slike spørsmål er vanskelige å svare på siden Bibelen ikke forklarer detaljert hva meningene er om dette.

Det vi vet er at Guds plan for et gift par er at de skal forbli gifte så lenge de er i live (1. Mosebok 2:24; Matteus 19:6). Den eneste gangen dere har lov til å gifte dere igjen er på grunn av utroskap (Matteus 19:9), og selv dette er heftig debattert blant de kristne. En annen mulighet er når en vantro går fra en troende (1. Korinterne 7:12-15). Men denne passasjen nevner ikke spesifikt det å gifte seg igjen, bare det å forbli i ekteskapet. Det virker også som at fysisk, seksuell eller alvorlig mental misshandel også er grunn nok til skilsmisse og muligens det å gifte seg på nytt. Men Bibelen nevner ikke dette spesifikt.

Vi vet to ting – Gud hater skilsmisser (Malaki 2:16), og Gud er barmhjertig og tilgivende. Alle skilsmisser kan regnes som en synd, enten det gjelder den ene eller begge partene. Tilgir Gud skilsmisse? Selvfølgelig! Skilsmisse er ikke mindre tilgivelig enn noen annen synd. Tilgivelse av alle synder er mulig gjennom å tro på Jesus Kristus (Matteus 26:28; Efeserne 1:7). Om Gud tilgir skilsmissen, betyr det da at du kan gifte deg igjen? Ikke nødvendigvis. Gud ber innimellom mennesker om å forbli single (1. Korinterne 7:7-8). Det å være alene er ikke en forbannelse, men en mulighet å kunne tjene Gud med hele sitt hjerte (1. Korinterne 7:32-36). Guds Ord forteller oss at det er bedre å gifte seg enn å brenne av pasjon (1. Korinterne 7:9). Kanskje refererer dette innimellom til gjengifte etter skilsmisse.

Så, kan du eller bør du gifte deg? Vi kan dessverre ikke svare på det spørsmålet. Til syvende og sist så er det en sak mellom deg, din eventuelle partner og, ikke minst, Gud. Det eneste rådet vi kan gi deg er å be til Gud for visdom slik at du får vite hva Han synes at du skal gjøre (James 1:5). Be med et åpent sinn og spør Herren ærlig om å legge sine ønsker i ditt hjerte (Salme 37:4). Søk Herrens vilje (Salomos ordspråk 3:5-6) og følg Hans råd.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Jeg er skilt. Kan jeg gifte meg igjen ifølge Bibelen?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries