settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om tatoveringer/piercinger?

Svar


Det gamle testamente lov befalte israelittene: ”Ikke kutt kroppene deres for de døde, og marker heller ikke kroppene deres med tatoveringer på dere selv. Jeg er Herren" (Mos 19:28). Så selv om troende i dag er ikke gamle testamente loven (Romerne 10:04; Gal. 3:23-25, Ef 2:15), bør det faktum at det var en kommando mot tatoveringer etterlate noen spørsmål. Det Nye Testamentet sier ikke noe om hvorvidt en troende burde få en tatovering.

I forhold til tatoveringer og piercinger så er dette en god test for å avgjøre om vi på en ærlig måte, med god samvittighet, kan be Gud om å velsigne og bruke en bestemt aktivitet for sin egen gode formål. "Så uansett om du spiser eller drikker eller hva du enn måtte gjøre; gjør det alt for Guds ære" (1 Kor 10:31). Det Nye Testamentet sier ikke at det er forbudt med tatoveringer eller piercinger, men det kan heller ikke gi oss noen grunn til å tro at Gud ville ha oss til å få tatoveringer eller piercing.

Et viktig prinsipp er at om det er rom for tvil på hvorvidt aktiviteten behager Gud, så er det best å ikke engasjere seg i denne aktiviteten. Romerne 14:23 minner oss om at alt som ikke kommer fra tro er synd. Vi må huske at våre kropper, samt våre sjeler, har blitt forløst og tilhører Gud. Selv om 1 Kor 6:19-20 ikke søker seg direkte til tatoveringer eller piercinger, det gir oss et prinsipp: "Vet dere ikke at kroppen er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, som du har mottatt fra Gud? Du er ikke din egen, du ble kjøpt til en pris. Derfor ære Gud med kroppen din. "Denne store sannheten bør ha en reell betydning for hva vi gjør og hvor vi går med kroppene våre. Hvis vårt legeme tilhører Gud, bør vi sørge for at vi har Hans klare "tillatelse" før vi "merke dem opp" med tatoveringer eller piercing.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om tatoveringer/piercinger?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries