settings icon
share icon
Kysymys

Missä Jeesus oli kuolemansa ja ylösnousemuksensa väliset kolme päivää?

Vastaus


1. Piet. 3:18-19 sanoo: ”Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille.” Näissä jakeissa puhutaan Kristuksen ruumiista ja hengestä. Sanat ”hengessä hänet tehtiin eläväksi” voidaan nähdä viittaavan siihen tosiasiaan, että Kristus kantaessaan synnit ja kuollessaan joutui hengessään eroon Isästä (Matt. 27:46; vrt. Room. 1:3-4). Kun Kristus oli sovittanut synnit, Hänen henkensä sai takaisin sen yhteyden, joka oli katkennut.

1. Piet. 3:18-22 kuvaa välttämätöntä linkkiä Kristuksen kärsimisen (jae 18) ja kunniaan nostamisen (jae 22) välillä. Vain Pietari antaa täsmällistä tietoa siitä, mitä näiden kahden tapahtuman välissä tapahtui. Sana ”saarnata” jakeessa ei ole sama sana, jota yleensä Uudessa testamentissa käytetään evankeliumin saarnaamisesta. Se tarkoittaa kirjaimellisesti sanoman julistamista. Jeesus kärsi ja kuoli ristillä; Hänen ruumiinsa tapettiin ja Hänen henkensä kuoli, kun Hänet tehtiin synniksi. Mutta Hänen henkensä tehtiin eläväksi ja Hän luovutti sen Isälle. Pietarin mukaan jossain vaiheessa Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen välisenä aikana Jeesus antoi erityisen julistuksen ”vankeudessa oleville hengille”.

Pietari viittasi ihmisiin ”sieluina” [suom. -92 käännös ”ihminen” vs. -38 käännös ”sielu”], ei ”henkinä” (3:20). Uudessa testamentissa sanaa ”henget” käytetään kuvaamaan enkeleitä tai demoneja, ei ihmisiä, ja jae 22 näyttää tukevan tätä merkitystä. Raamatussa ei myöskään missään sanota, että Jeesus olisi käynyt helvetissä. Apt. 2:31 sanoo, että Hän meni ”tuonelaan”, mutta ”tuonela” ei ole helvetti. Sana ”tuonela” viittaa kuolleiden valtakuntaan, väliaikaiseen paikkaan, jossa kuolleet odottavat ylösnousemusta. Ilm. 20:11-15 tekee selvän eron näiden kahden välille. Helvetti on kadotettujen pysyvä, lopullinen sijoituspaikka. Tuonela on väliaikainen paikka.

Herramme luovutti henkensä Isälle, kuoli, ja jossain vaiheessa kuolemansa ja ylösnousemuksensa välissä Hän kävi kuolleiden valtakunnassa, jossa välitti sanoman hengille (joidenkin mukaan langenneille enkeleille; ks. Juud. 1:6), jotka jotenkin liittyivät vedenpaisumusta edeltävään ajanjaksoon Nooan aikana. 1. Piet. 3:20 sanoo tämän selvästi. Pietari ei kerro meille, mitä Jeesus julisti näille vangituille hengille, mutta se ei voinut olla pelastuksen sanoma, koska enkeleitä ei voi pelastaa (Hepr. 2:16). Todennäköisesti kyseessä oli voitonjulistus Saatanasta ja tämän joukoista (1. Piet. 3:22; Kol. 2:15). Efesolaiskirjeen kohta (4:8-10) näyttää myös viittaavan siihen, että Kristus meni ”paratiisiin” ja vei taivaaseen kaikki ne, jotka olivat uskoneet Jeesukseen ennen Hänen kuolemaansa (Luuk. 16:20; 23:43). Tämä raamatunkohta ei kerro tapahtumista kovin yksityiskohtaisesti, mutta useimmat Raamatun tutkijat ovat sitä mieltä, että ”nousi korkeuteen vangit voittosaaliinaan” tarkoittaa tätä.

Kaiken tämän jälkeen voi vain todeta, että Raamattu ei täysin selkeästi kerro, mitä Kristus teki niinä kolmena päivänä kuolemansa ja ylösnousemuksensa välissä. Näyttää kuitenkin siltä, että Hän julisti voittoaan langenneille enkeleille ja/tai uskosta osattomille. Sen voimme varmasti tietää, että Jeesus ei antanut ihmisille toista mahdollisuutta pelastua. Raamattu kertoo, että kuoleman jälkeen meitä kohtaa tuomio, (Hepr. 9:27), ei toinen mahdollisuus. Oikeastaan ei ole olemassa mitään ehdottoman varmaa vastausta siihen, mitä Jeesus teki kuolemansa ja ylösnousemuksensa välissä. Ehkäpä tämä on yksi niistä mysteereistä, jotka ymmärrämme vasta kerran kirkkaudessa.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Missä Jeesus oli kuolemansa ja ylösnousemuksensa väliset kolme päivää?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries