settings icon
share icon
Kysymys

Mitä Raamattu opettaa abortista?

Vastaus


Raamattu ei koskaan käsittele aborttia erillisenä aiheena. On kuitenkin monia raamatunkohtia, joiden kautta Jumalan näkökanta aborttiin tulee erittäin selväksi. Jeremias 1:5 kertoo meille, kuinka Jumala muovasi meidät äitimme kohdussa. Ps. 139:13-16 kuvailee, kuinka Jumalalla on aktiivinen rooli meidän luomisessamme ja muovaamisessamme jo kohdussa. 2. Moos. 21:22-25 julistaa saman tuomion - kuolemantuomion - sille, joka aiheuttaa lapsen kuoleman kohdussa kuin murhaajalle. Tämän johdosta on selvää, että Jumalan mielestä kohdussa oleva lapsi on yhtä lailla ihminen kuin täysikasvuinen aikuinen. Kristitylle abortti ei merkitse naisen oikeutta valintaan. Siinä on kysymys Jumalan kuvakseen luoman ihmisen elämästä tai kuolemasta (1. Moos. 1:26-27; 9:6).

Ensimmäinen kysymys, joka aina nostetaan esille kristittyjen mielipidettä vastaan, on seuraava: "Entä raiskaukset ja sukurutsaukset?" Niin kauheaa kuin raskaaksi tuleminen raiskauksen tai sukurutsauksen johdosta onkin, onko lapsen murhaaminen oikea ratkaisu sen korjaamiseksi? Tällä tavoin ei voida korjata ikävää tapahtumaa. Raiskauksen tai sukurutsauksen seurauksena syntynyt lapsi voidaan antaa adoptiolapseksi sellaiseen perheeseen, jossa ei ole omia lapsia tai lapsen äiti voi halutessaan kasvattaa lapsen. Voimme vain todeta, että lapsi on täysin viaton, eikä häntä saisi rangaista isänsä pahuuden takia.

Toinen yleisesti esitetty kysymys, joka esitetään kristittyjen näkökantaa vastaan, on seuraava: "Entä jos äidin elämä on vaarassa?" Tämä onkin rehellisesti sanoen kaikkein vaikeimmin vastattava aborttiin liittyvä kysymys. Meidän on ensimmäiseksi muistettava, että tämän kysymyksen eteen joudutaan vain 0.1 % maailman aborteista. Naiset hankkivat abortin paljon useammin oman mukavuutensa vuoksi kuin pelastaakseen oman elämänsä. Toiseksi, meidän on muistettava, että Jumalan pystyy ihmeisiin. Hän pystyy pelastamaan äidin ja lapsen hengen vastoin kaikkia lääketieteellisiä ennusteita. Loppujen lopuksi, tähän kysymykseen voivat vastata vain isä, äiti ja Jumala. Kaikkien tämän erittäin vaikean kysymyksen eteen joutuvien pitäisi rukoilla Jumalalta viisautta (Jaak. 1:5) sen suhteen, mitä Jumala haluaa heidän tekevän.

Yli 95 % nykyisistä aborteista on seurausta naisten haluttomuudesta saada lasta. Alle 5 % aborteista aiheutuu raiskauksista, sukurutsauksesta tai äidin terveysriskeistä. Mutta edes tuossa vaikeassa 5 % ryhmässä abortti ei saisi koskaan olla ensimmäinen vaihtoehto. Kohdussa olevan ihmisen elämä ansaitsee kaikki mahdolliset ponnistukset tuon lapsen syntymisen mahdollistamiseksi.

Abortin kokeneiden on muistettava, että abortin synti ei ole yhtään vähemmän anteeksiannettava kuin mikään muukaan synti. Uskon kautta Kristukseen kaikki synnit on annettu anteeksi (Joh. 3:16; Room. 8:1; Kol. 1:14). Abortin hankkinut nainen, häntä siihen kannustanut mies ja jopa abortin suorittanut lääkäri - he kaikki voivat saada anteeksi uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä Raamattu opettaa abortista?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries