settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on Raamatun opetus oikeuteen haastamisesta?

Vastaus


Apostoli Paavali kehotti Korintin kristittyjä olemaan haastamatta toisiaan oikeuteen (1. Kor. 6:1-8). Kun kristityt eivät voi antaa toinen toisilleen anteeksi ja sopia riitojaan, se on osoitus hengellisestä tappiosta. Miksi kukaan haluaisi tulla kristityksi, jos kristityillä on aivan yhtä paljon ongelmia kuin muilla ja jos he eivät pysty ratkaisemaan niitä? Joissakin tapauksissa oikeudenkäynti saattaa kuitenkin olla oikea ratkaisu. Jos riita-asiassa on noudatettu Raamatun opettamaa käytäntöä (Matt. 18:15-17) ja rikkonut osapuoli on haluton sopimaan asiaa, joissakin tapauksissa oikeuteen meneminen voi olla hyväksyttävää. Tähän pitää ryhtyä kuitenkin ainoastaan rukouksen jälkeen (Jaak. 1:5) ja seurakunnan johdon konsultoinnin jälkeen.

Koko Korinttolaiskirjeen 6:1-6 kohta liittyy seurakunnan sisäisten riitojen sovitteluun, mutta Paavali viittaa myös maalliseen oikeuslaitokseen, kun tämän elämän aikaisia asioita pyritään ratkaisemaan. Tällä Paavali tarkoittaa, että oikeuslaitos on olemassa ratkomaan seurakunnan ulkopuolisia asioita. Seurakunnan sisäisiä asioita ei pidä ratkoman maallisessa oikeusjärjestelmässä vaan seurakunnassa.

Ap. t. luvut 21 ja 22 käsittelevät Paavalin pidätystä ja häntä vastaan esitettyjä vääriä syytöksiä. Roomalaiset olivat pidättäneet Paavalin ja komentaja oli käskenyt viedä hänet kasarmiin ruoskittavaksi ja kuulusteltavaksi, jotta hän tunnustaisi rikkomuksensa. Hän halusi saada selville, miksi väkijoukko oli riehaantunut. Kun Paavalia sidottiin ruoskittavaksi, hän sanoi vieressään seisovalle komentajalle, "Onko teillä oikeus ruoskia Rooman kansalaista, vieläpä tutkimatta ja tuomitsematta?" Paavali hyödynsi Rooman lakia ja kansalaisuuttaan suojellakseen itseään. Oikeusjärjestelmän käytössä ei ole mitään väärää, kun sitä käytetään oikeista sysitä ja puhtaasta sydämestä.

Paavali jatkoi sanoen, "Jo se, että yleensä käräjöitte keskenänne, on teille tappioksi. Miksi ette ennemmin kärsi vääryyttä? Miksi ette ennemmin anna riistää itseltänne?" (1. Kor. 6:7). Paavali on tässä huolissaan kristittyjen maineesta. On parempi, jos me kärsimme ja meiltä riistetään kuin että etäännytämme ketään Kristuksesta haastamalla heidät oikeuteen. Kumpi on tärkeämpää: oikeudenkäynti vai henkilön iankaikkisen sielun kohtalo?

Kysymme siis uudestaan, pitäisikö kristittyjen käräjöidä keskenään seurakuntaan liittyvistä asioista? Ehdottomasti ei! Pitäisikö kristittyjen käräjöidä keskenään maallisista asioista? Sitä pitäisi välttää viimeiseen saakka. Pitäisikö kristittyjen käräjöidä uskottomien kanssa maallisista asioista? Neuvomme välttämään sitä. Joissakin tapauksissa oikeudenkäynti on kuitenkin hyväksyttävää suojellaksemme oikeuksiamme, kuten oli asianlaita Paavalin tapauksessa.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on Raamatun opetus oikeuteen haastamisesta?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries