settings icon
share icon
Kysymys

Mitä tapahtuu niille, jotka eivät ole koskaan kuulleet Jeesuksesta?

Vastaus


Kaikki ihmiset ovat vastuullisia Jumalalle riippumatta siitä, ovatko he kuulleet hänestä vai eivät. Raamattu kertoo meille, että Jumala on selvästi tehnyt itsensä nähtäväksi luonnossa (Room. 1:20) ja ihmisten sydämissä (Saarn. 3:11). Ongelmana on ihmiskunnan syntisyys, me hylkäämme kaiken tämän tiedon Jumalasta ja kapinoimme häntä vastaan (Room. 1:21-23). Jos kyseessä ei olisi Jumalan armo, hän olisi hyljännyt meidät sydämemme synnillisten himojen valtaan sallien meidän huomata, kuinka tarkoituksetonta ja kurjaa elämä on ilman häntä. Hän tekee tämän niille, jotka jatkuvasti hylkäävät hänet (Room. 1:24-32).

Todellisuudessa ei ole niin, että jotkut ihmiset eivät ole kuulleet Jumalasta. Ongelma on se, että he ovat hylänneet kuulemansa ja luonnossa selvästi näkemänsä. 5. Moos. 4:29 julistaa, "...ja myös löydätte hänet, kun vain käännytte hänen puoleensa vilpittömästi ja koko sydämestänne." Tämä jae opettaa tärkeän periaatteen - jokainen Jumalaa todella etsivä löytää hänet. Jos joku todella halajaa Jumalaa, hän ilmoittaa itsensä.

Ongelmana on se, että ei ole "yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa" (Room. 3:11). Ihmiset hylkäävät Jumalan ilmoituksen luonnossa ja omissa sydämissään ja palvovat sen sijaan itse luomiaan "jumalia". Ei ole järkevää väitellä Jumalan oikeudenmukaisuudesta hänen lähettäessään helvettiin jonkun, joka ei ole koskaan kuullut evankeliumia Kristuksesta. Ihmiset ovat Jumalalle vastuullisia kaikesta Jumalan ilmoituksesta. Raamatun mukaan ihmiset hylkäsivät tämän tiedon ja siksi Jumala voi oikeudenmukaisesti tuomita heidät helvettiin.

Sen sijaan, että me kristityt väittelemme evankeliumia kuulemattomien kohtalosta, meidän pitäisi tehdä parhaamme, että he todellakin kuulevat evankeliumin sanoman. Meitä kehotetaan levittämään evankeliumin sanoma kaikkiin maihin (Matt. 28:19-20; Ap. t. 1:8). Me tiedämme, että ihmiset hylkäävät Jumalan luonnossa antaman ilmoituksen itsestään. Sen pitäisi kannustaa meitä julistamaan hyvää sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta. Vain hyväksymällä Jumalan armon Jeesuksen Kristuksen kautta voivat ihmiset pelastua synneistään ja välttyä iankaikkisesta erosta Jumalasta.

Jos otaksumme, että evankeliumia kuulemattomat saavat laupeuden Jumalalta, silloin törmäämme hirvittävään ongelmaan. Jos evankeliumia kuulemattomat välttyvät kadotustuomiolta, silloinhan olisi loogista tehdä parhaamme, että kukaan ei koskaan kuule evankeliumin sanomaa. Pahin kuviteltavissa oleva asia olisi se, että kerromme evankeliumin jollekulle ja sitten kyseinen henkilö hylkää sanoman. Tällaisessa tilanteessa hänet tuomittaisiin kadotukseen. Evankeliumia kuulemattomat ihmiset täytyy tuomita, muutoin ei ole olemassa mitään kannustinta evankelioimistyöhön. Miksi ottaa riski siitä, että ihmiset mahdollisesti hylkäävät evankeliumin ja joutuvat tuomituiksi, jos he ennen sitä olivat turvassa, koska eivät olleet koskaan kuulleet evankeliumia?

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä tapahtuu niille, jotka eivät ole koskaan kuulleet Jeesuksesta?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries