settings icon
share icon
Kysymys

Mitä on kristillinen etiikka?

Vastaus


Kristillinen etiikka on kiteytetty Kol. 3:1-6: "Jos siis teidät on yhdessä Kristuksen kanssa herätetty kuolleista, niin tavoitelkaa sitä mikä on ylhäällä, missä Kristus istuu Jumalan oikealla puolella. Ajatelkaa sitä mikä on ylhäällä, älkää sitä mikä on maan päällä. Tehän olette kuolleet, ja teidän elämänne on Kristuksen kanssa kätketty Jumalaan. Kun Kristus, teidän elämänne, ilmestyy, silloin tekin ilmestytte hänen kanssaan kirkkaudessa. Haudatkaa siis se, mikä teissä on maallista: siveettömyys, saastaisuus, intohimot, pahat halut ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta. Niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa tottelemattomia ihmisiä."

Tämä on enemmän kuin tekojen ja kieltojen lista. Raamattu antaa meille yksityiskohtaiset ohjeet, kuinka meidän pitäisi elää. Tarvitsemme ainoastaan Raamatun tietääksemme, kuinka elää kristillistä elämää. Raamattu ei kuitenkaan seikkaperäisesti anna ohjeita kaikkiin elämän tilanteisiin. Kuinka se silloin voi olla ohjekirja kaikkiin elämän pulmakysymyksiin? Tässä kristillinen etiikka tulee avuksemme.

Etiikka määritellään "moraalisääntöjen tutkimisena, moraalisen toiminnan tutkimisena". Näin ollen kristillisen etiikan periaatteet pitäisi muodostaa kristillisen uskon perusteella ja niiden pitäisi olla käytöksemme ohjenuorana. Jumalan Sana ei käsittele kaikkia päivittäisiä elämäntilanteitamme, mutta sen periaatteiden perusteella pystymme käyttäytymään niissäkin tilanteissa, joihin ei löydy yksityiskohtaisia ohjeita.

Raamattu ei esimerkiksi kerro mitään huumausaineiden käytöstä, tiedämme kuitenkin Raamatun periaatteiden valossa niiden käytön olevan väärin. Kertoohan Raamattu näet kehomme olevan Pyhän Hengen temppelin ja siksi meidän pitäisi kunnioittaa Jumalaa sillä (1. Kor. 6:19-20). Tietäessämme mitä huumausaineet tekevät kehollemme - ne vahingoittavat monia elimiä - tiedämme niiden käytön tuhoavan Pyhän Hengen temppeliä. Se ei silloin ole Jumalan kunnioittamista. Raamattu opettaa meitä noudattamaan viranomaisten ohjeita, sillä Jumala itse on asettanut heidät asemaansa (Room. 13:1). Huomioiden huumausaineiden laittomuuden, me emme niitä käyttämällä noudata viranomaisten asetuksia vaan kapinoimme niitä vastaan. Tarkoittaako tämä, että jos ne olisivat laillistettuja, että silloin huumausaineiden käyttö olisi hyväksyttävää? Tämä ei ole mahdollista ilman, että rikomme ensimmäisenä esitettyä periaatetta vastaan.

Hyödyntämällä Raamatun periaatteita, kristityt voivat löytää eettisen ratkaisun mihin tahansa tilanteeseen. Jossain tapauksissa se on helppoa, kuten luvussa 3 kolossalaisille annetuissa ohjeissa. Toisissa tapauksissa meidän täytyy etsiä ratkaisua pidempään. Parasta on rukoilla. Koska Pyhä Henki asuu kaikissa uskovissa, hän opettaa meitä elämään oikein: "Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut" (Joh. 14:26). "Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä" (1. Joh. 2:27). Näin ollen rukoillessamme Raamattua hyödyntäen, Pyhä Henki ohjaa ja opettaa meitä. Hän osoittaa meille kussakin elämäntilanteessa tarvitsemamme periaatteet.

Vaikka Jumalan Sana ei kata kaikkia elämäntilanteitamme, se on täysin riittävä ohjaamaan kristityn elämää. Yleisimmissä tilanteissa voimme yksinkertaisesti lukea Raamatussa olevat ohjeet ja elää niiden mukaan. Niissä eettisissä tilanteissa, joihin Raamatusta ei löydy nimenomaisia ohjeita, voimme hyödyntää Raamatussa opetettuja periaatteita. Meidän on rukoiltava ymmärtääksemme Jumalan Sanaa ja avattava itsemme Pyhälle Hengelle. Pyhä Henki opettaa ja ohjaa meitä hyödyntäessämme Raamattua löytääksemme ne periaatteet, jotka meidän on noudatettava kristillisessä elämässämme.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä on kristillinen etiikka?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries