settings icon
share icon
Kysymys

Tarvitseeko kristitty vakuutuksia?

Vastaus


Kristityt ovat joskus hämillään vakuutuksen tarpeellisuudesta ja onko sen hankkiminen osoitus uskon puutteesta. Tällainen empinen on itse asiassa paikallaan, sillä uskovien tarvitsee tutkia Raamattua ja sitä käyttäen löytää peruste toiminnalleen.

Ensimmäiseksi meidän on myönnettävä, että vakuutusta ei mainita erikseen Raamatussa. Kun Raamattu ei nimenomaan käsittele jotakin asiaa, silloin meidän täytyy hyödyntää Raamatun yleisiä periaatteita ja opetuksia. Kun kaikki asiaan liittyvät raamatunkohdat on analysoitu, uskovat saattavat tulla eri johtopäätöksiin. Roomalaiskirjeen luvun 14 mukaan meidän on tällaisissa tilanteissa kunnioitettava muiden vakaumuksia. Saman luvun mukaan uskovat ovat vastuullisia omasta vakaumuksestaan (Room. 14:5). Tämän raamatunkohdan mukaan meidän on tutkittava Jumalan Sanaa huolellisesti ja sen perusteella muodostettava oma käsityksemme asiasta. Saman kappaleen viimeisen jakeen mukaan meidän on elettävä asiasta muodostamamme uskomuksen perusteella.

Esitämme seuraavassa muutamia raamatullisia periaatteita meitä opastamaan. Meidän on noudatettava valtiovallan ohjeita. Näin ollen lain vaatiessa meitä hankkimaan vakuutuksen, esim. autovakuutuksen, meidän on tehtävä niin. Meidän on huolehdittava perheestämme. Näin ollen meidän on varauduttava perheemme tulevaisuuden tarpeita varten. Tähän saattaa sisältyä ennenaikaiseen ja yllättävään kuolemaan varautuminen. Henkivakuutuksen voi leimata uskon puutteeksi, rahan himoksi, viisaaksi suunnitteluksi tai harkituksi varojen käytöksi. Jokaisen henkilön elämäntilanne ja vakaumukset ovat erilaiset. Jumala neuvoo meitä varautumaan ennakkoon. Joosefin varautuminen ennakkoon pelasti Egyptin nälänhädältä ja myös Israelin ja Kristuksen tulevan sukupuun (1. Moos. 41).

Lopputuloksena toteamme, että Jumalan Sanan tutkiminen on välttämätöntä ja meidän pitää rukoilla Jumalalta viisautta tehdä oikeita päätöksiä eri elämän alueillamme. Hepr. 11:16 mukaan ilman uskoa emme voi miellyttää Jumalaa. Oikea kysymys kuuluu: "Onko tekoni Jumalalle mieluinen?" Toinen varteenotettava jae on Jaakob 4:17, jonka mukaan meidän on tehtävä hyvää tilanteen sen salliessa, muutoin kyseessä on synti. Myös 1. Tim. 5:8 käsittelee samaa asiaa. Sen mukaan hyvät teot pitää aloittaa perhepiiristä ja vasta sen jälkeen ulottaa ulkopuolisiin. Vakuutus on hyvä ja asiallinen keino tämän täyttämiseksi.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Tarvitseeko kristitty vakuutuksia?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries