settings icon
share icon
Kysymys

Mitä isän ja äidin kunnioittaminen tarkoittaa?

Vastaus


Isän ja äidin kunnioittaminen tarkoittaa, että heille puhutaan ja heitä kohdellaan asiallisesti. Sen lisäksi sydämemme asenteen pitäisi olla heitä arvostava. Kreikan sana "kunnioittaa" juontaa juurensa sanasta "palkinto". Kunnioittaminen ei ainoastaan aiheudu heidän ansioistaan, vaan myös asemastaan. Esimerkiksi, kansalaiset saattavat olla eri mieltä presidentin tekemästä päätöksestä, mutta heidän pitäisi silti kunnioittaa hänen asemaansa maan johtajana. Samoin kaikenikäisten lasten pitää kunnioitta vanhempiaan riippumatta siitä, ovatko he "ansainneet" tämän kunnian.

Jumala kehottaa meitä kunnioittamaan isää ja äitiä. Hän pitää sitä niin tärkeänä, että se on sisälletty Kymmeneen käskyyn (2. Moos. 20:12) ja sitten uudelleen Uuteen testamenttiin. "Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaisia Herraa totellen, sillä se on oikein. "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" on ensimmäinen käsky, johon liittyy lupaus: "jotta menestyisit ja eläisit kauan maan päällä" (Ef. 6:1-3). Vanhempien kunnioittaminen on ainoa Raamatun käsky, johon liittyy lupaus pitkästä elämästä. Vanhempiaan kunnioittavat ovat siunattuja (Jer. 35:18-19). Tämän vastakohtana "kelvottomat" ja jumalattomuutta viimeisinä aikoina harjoittavat ovat vanhemmilleen tottelemattomia (Room. 1:30; 2. Tim. 3:2).

Maailman viisain mies Solomon kehotti lapsia kunnioittamaan vanhempiaan (Sananl. 1:8, 13:1, 30:17). Vaikka emme enää olisikaan heidän auktoriteettinsa alla, emme koskaan ole Jumalan käskyn ulkopuolella mitä tulee vanhempien kunnioittamiseen. Jopa Jeesus, Jumalan Poika, alistui maallisille vanhemmilleen (Luuk. 2:51) ja taivaalliselle Isälleen (Matt. 26:39). Kristuksen esimerkin mukaisesti meidän pitäisi kohdella vanhempiamme samalla tavoin kuin me suhtaudumme taivaalliseen Isäämme (Hepr. 12:9; Mal. 1:6).

Kuinka meidän sitten pitäisi kunnioittaa vanhempiamme? Kunnioittamalla heitä teoin ja sanoin (Mark. 7:6). Kunnioittamalla heidän sanattomia ja sanallisia toiveitaan. "Viisas ottaa varteen isänsä moitteet, omahyväinen ei nuhteista piittaa" (Sananl. 13:1). Matt. 15:3-9 Jeesus muistuttaa fariseuksia Jumalan käskystä kunnioittaa isää ja äitiä. He noudattivat lain kirjainta, mutta lisäsivät siihen omia perinnesääntöjään siinä määrin, että Jumalan käsky tuli käytännössä kumotuksi. He kunnioittivat vanhempiaan näennäisesti, heidän elämänsä todisti päinvastaisesti. Kunnioituksessa on kyse muustakin kuin kauniista lupauksista. Tässä jakeessa oleva sana "kunnioittaa" on verbi ja näin ollen se vaatii toimintaa.

Meidän pitää kunnioittaa vanhempiamme samalla tavoin kuin pyrimme tuottamaan kunniaa Jumalalle: ajatuksillamme, sanoillamme ja teoillamme. Nuoren lapsen kohdalla vanhempien totteleminen on samaa kuin heidän kunnioittaminen. Tähän kuuluu heidän kuunteleminen ja ohjeiden seuraaminen. Lasten aikuistuessa tottelevaisuus, johon heidät opetettiin lapsina, palvelee heitä hyvin heidän noudattaessaan valtiovallan, poliisin ja työnantajan ohjeita.

Vaikka meidän pitää kunnioittaa vanhempia, emme saa seurata heidän jumalattomia tapojaan (Hes. 20:18-19). Jos vanhemmat pyytävät lastaan toimimaan selkeästi vastoin Jumalan ohjeita, lapsen pitää totella Jumalaa vanhempiensa sijaan (Ap. t. 5:28).

Kunnia tuo kunniaa. Jumala ei kunnioita niitä, jotka eivät seuraa hänen käskyään vanhempien kunnioittamisesta. Jos haluamme olla mieliksi Jumalalle ja tulla siunatuiksi, meidän on syytä kunnioittaa vanhempiamme. Kunnioittaminen ei ole helppoa, eikä se ole aina hauskaa, eikä se ole mahdollista omiin voimiimme nojautuen. Mutta kunnioittaminen johtaa meidät elämässämme Jumalan kirkastamiseen. "Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaisia Herraa totellen, sillä se on oikein" (Kol. 3:20).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä isän ja äidin kunnioittaminen tarkoittaa?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries