settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on rukouksen voima?

Vastaus


Yleisen käsityksen mukaan rukouksessa on sisäistä voimaa. Raamatun mukaan rukouksen voima on yksinkertaisesti Jumalan voima, sillä hän on se, joka kuulee ja vastaa rukouksiin. Mietipä seuraavia seikkoja:

1) Kaikkivaltias Jumala pystyy mihin tahansa, mikään ei ole hänelle mahdotonta (Luuk. 1:37).

2) Kaikkivaltias Jumala kehottaa lapsiaan rukoilemaan. Jumalan rukoilemisen pitäisi olla sitkeää (Luuk. 18:1), sen pitäisi tapahtua kiitoksien kera (Fil. 4:6), perustua uskoon (Jaak. 1:5), olla Jumalan tahdon mukaista (Matt. 6:10), tuottaa Jumalalle kunniaa (Joh. 14:13-14) ja tulla puhtaasta sydämestä (Jaak. 5:16).

3) Kaikkivaltias Jumala kuulee lastensa rukoukset. Hän käskee meitä rukoilemaan ja lupaa kuunnella rukouksiamme. "Silloin minä huusin hädässäni Herraa, kutsuin avuksi Jumalaani. Ääneni kantautui hänen temppeliinsä, ja hän kuuli minun huutoni" (Ps. 18:6).

4) Kaikkivaltias Jumala vastaa rukouksiin. "Minä huudan sinua avuksi, Jumala, ja sinä vastaat minulle" (ps. 17:6). "Kun vanhurskaat huutavat apua, Herra kuulee ja pelastaa heidät kaikesta hädästä" (Ps. 17:8).

Toinen yleinen kuvitelma on, että uskon määrä vaikuttaa vastaako Jumala rukouksiimme vai ei. Joskus Jumala vastaa rukouksiimme huolimatta uskon puutteestamme. Apostolien tekojen luvussa 12 seurakunta rukoili Pietarin vankilasta vapautumisen puolesta (jae 5) ja Jumala vastasi heidän rukouksiinsa (jakeet 7-11). Pietari kolkuttaa ovelle seurakunnan rukoillessa, mutta ihmiset kieltäytyvät aluksi uskomasta, että kyseessä on todellakin Pietari. He rukoilivat hänen vapautumisensa puolesta, mutta eivät odottaneet myönteistä vastausta.

Rukouksen voima ei kumpua meistä, eikä käyttämistämme sanoista, eikä rukoustavastamme tai kuinka usein rukoilemme. Rukouksen voima ei perustu siihen, mihin suuntaan rukoilemme tai missä asennossa kehomme on. Rukouksen voima ei vahvistu ikonien, kynttilöiden tai rukousnauhojen käytöllä. Rukouksen voima tulee kaikkivaltiaalta Jumalalta, joka kuulee rukouksemme ja vastaa niihin, Rukouksen kautta olemme yhteydessä Kaikkivaltiaaseen Jumalaan ja meidän pitäisi odottaa kaikkivoipaisia vastauksia riippumatta siitä, päättääkö Jumala suostua vai kieltäytyä vaatimuksiimme. Olkoon vastaus rukouksiimme mikä tahansa, rukoustemme kohteena oleva Jumala on rukousten voiman lähde ja hän pystyy ja haluaa vastata meille tahtonsa ja aikataulunsa mukaisesti.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on rukouksen voima?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries