settings icon
share icon
Kysymys

Onko vaimon alistuttava aviomiehelleen?

Vastaus


Alistuminen on hyvin tärkeä asia avioliitossa. Jopa ennen synnin tuloa maailmaan oli olemassa johtajuuden periaate (1. Tim. 2:13). Aadam luotiin ensin ja sitten Eeva luotiin Aadamin kumppaniksi (1. Moos. 2:18-20). Tuohon aikaan ei ollut vielä syntiä ja ihminen oli alamainen ainoastaan Jumalan auktoriteetille. Kun Aadam ja Eeva olivat tottelemattomia Jumalalle, synti saapui maailmaan ja sen vuoksi tarvittiin auktoriteettia eli käskyvaltaa. Niinpä Jumala perusti käskyvallan, jota tarvittiin lakien noudattamiseksi ja tarvitsemamme turvallisuuden aikaansaamiseksi. Ensimmäiseksi, meidän on alistuttava Jumalalle, mikä on ainoa oikea tapa olla hänelle kuuliainen (Jaak. 1:21; 4:7). 1. Kor. 11:2-3 löydämme ohjeen, jonka mukaan aviomiesten on alistuttava Kristukselle niin kuin Kristus alistui Jumalalle. Sitten jae jatkuu sanomalla, että vaimon tulee noudattaa tuota esimerkkiä ja alistua aviomiehelleen.

Alistuminen on luonnollinen reaktio rakastavaan johtamiseen. Kun aviomies rakastaa vaimoaan niin kuin Kristus rakasti seurakuntaansa (Ef. 5:25-33), silloin alistuminen on vaimon luonnollinen vastaus miehelleen. Kreikan kielen sana, joka on käännetty "alistukaa", hupotasso, on jatkuvan aikamuodon verbi. Tämä tarkoittaa, että suostuminen, nöyrtyminen, alistuminen Jumalalle, hallitukselle tai aviomiehelle ei ole vain yhden kerran tehtävä toimenpide. Se on jatkuva asenne, josta tulee tapa. Efesolaiskirjeen luvussa 5 mainittu alistuminen ei tarkoita uskovan yksipuolista alistumista itsekkään, hallitsevan henkilön tahtoon. Raamatullinen alistuminen on tarkoitettu hengellä täyttyneiden uskovien väliseen kanssakäymiseen, jossa molemmat osapuolet alistuvat toisilleen ja Jumalalle. Alistuminen on molemminpuolista. Alistuminen on osoitus ihmisen kunniallisesta ja täydellisestä tilasta. Kun vaimoa rakastetaan niin kuin Kristus rakastaa seurakuntaansa, alistuminen ei ole vaikeaa. Ef. 5:24 kuuluu seuraavasti, "Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon." Tämän jakeen mukaan vaimon kuuluu alistua aviomiehelleen kaikessa oikeassa ja laillisessa. Siksi vaimo ei ole velvollinen rikkomaan Jumalan lakia alistumisen varjolla.

Matthew Henry kirjoitti: "Nainen tehtiin Aadamin kylkiluusta. Häntä ei tehty miehen päästä häntä hallitsemaan, eikä miehen jalasta hänen poljettavakseen, vaan hänen rinnastaan olemaan hänen kanssaan tasavertainen, hänen kätensä alta olemaan hänen suojeluksessaan ja läheltä hänen sydäntään olemaan hänelle rakas." Uskovien on alistuttava toinen toiselleen kunnioituksesta Kristusta kohtaan (Ef. 5:21). Tässä nimenomaisessa raamatunkohdassa, Ef. 5:19-33, kaikki kuvatut asiat ovat seurausta Hengellä täyttymisestä. Hengellä täyttyneet ovat palvomisenhaluisia (5:19), kiitollisia (5:20) ja alistuvaisia (5:21). Paavali jatkaa tätä ajatustaan Hengen täyttämästä elämästä ja soveltaa sitä aviomiehiin ja vaimoihin jakeissa 22-33. Vaimon tulee alistua miehelleen, ei siitä syystä että vaimot olisivat huonompia, vaan koska Jumala suunnitteli avioliiton tällä tavoin toimivaksi. Alistuminen ei tarkoita vaimon olevan miehensä ovimatto. Paremminkin, Pyhän Hengen avulla, vaimo alistuu miehelleen ja mies rakastaa vaimoaan uhrautuvasti.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko vaimon alistuttava aviomiehelleen?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries