settings icon
share icon

Joelin kirja

Kirjoittaja: Joelin kirjan kertoo sen kirjoittajan olleen profeetta Joel (Joel 1:1).

Kirjoitusajankohta: Joelin kirja kirjoitettiin todennäköisesti vuosien 835 and 800 eKr. välillä.

Kirjan tarkoitus: Kirjan tapahtumat keskittyvät Juudeaan, joka on joutunut heinäsirkkojen tuhoamaksi. Ne tuhoavat kaiken: viljapellot, viinitarhat, puutarhat ja lehtipuut. Joel kuvailee heinäsirkkoja maahan tunkeutuvana armeijana ja kertoo sen olevan Jumalan tuomio kansalle sen syntien tähden. Kirjassa on kaksi tärkeää tapahtumaa. Ensimmäinen on heinäsirkkojen tulo ja toinen on Jumalan Pyhän Hengen vuodatus. Apostolien tekojen toisessa luvussa Pietari kertoo, kuinka tämä profetia täyttyi ensimmäistä kertaa helluntaina.

Tärkeimmät jakeet:
Joel 1:4, "Mitä heinäsirkoilta jäi jäljelle, sen söivät niiden toukat, mitä toukilta jäi syömättä, sen ahmivat vaeltajasirkat, mitä vaeltajasirkoilta jäi, sen söivät kalvajasirkat."

Joel 2:25, "Minä hyvitän teille ne vuodet, jolloin sadon söivät sirkat ja niiden toukat..."

Joel 3:1, "Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia.”

Lyhyt yhteenveto: Hirvittävää heinäsirkkojen vitsausta seuraa koko maata kattava nälänhätä. Joel käyttää näitä esimerkkeinä varoittaessaan Juudaa. Jos kansa ei tee nopeaa ja täydellistä parannusta, vihollisarmeijat tuhoavat maan luonnonkatastrofien tavoin. Joel vetoaa kaikkiin ja erityisesti pappeihin, jotta he nöyrtyisivät ja pyytäisivät anteeksiantoa Jumalalta. Jos he sen tekevät, kansa siunataan maallisesti ja hengellisesti. Mutta Herran päivä lähestyy. Tuona päivänä pelottavat heinäsirkat vaikuttavat mitättömiltä, kun niitä verrataan Herran tuomioon kansakunnille.

Joelin kattavana aiheena onkin Herran päivä, Jumalan vihan ja tuomion päivä. Tuona päivänä Jumala paljastaa vihansa, voimansa ja pyhyytensä. Se on oleva hirvittävä päivä hänen vihollisilleen. Ensimmäisessä luvussa Herran päivä ilmenee historiallisesti heinäsirkkojen vitsauksena muodossa. Toisen luvun jakeet 1-17 ovat siirtymävaihe, joissa Joel käyttää heinäsirkkojen ja kuivuuden vitsauksia kielikuvina kutsuen kansaa parannukseen. Joel 2:18-3:21 kuvailee Herran päivää tulevaisuuden tapahtumana ja kertoo, kuinka parannus johtaisi luomakunnan eheyttämiseen (2:21-27), hengelliseen uudistukseen (2:28-32), ja kansakunnan ennalleen palauttamiseen (3:1-21).

Ennakoinnit: Aina Vanhan testamentin käsitellessä synnin tuomiota, oli kyseessä sitten henkilökohtainen tai kansakunnan synti, Jeesuksen Kristuksen tulemusta ennakoidaan. Vanhan testamentin profeetat kehottivat Israelia kerta toisensa jälkeen tekemään parannuksen ja kun he sen tekivät, rajoittui se yleensä lain käskyjen pitämiseen ja hyvien tekojen tekemiseen. Temppelin uhrit olivat ainoastaan varjo tulevasta täydellisestä uhrista, joka annettaisiin ristillä yhden ainoan kerran kertakaikkisesti (Hepr. 10:10). Joel kertoo meille Jumalan lopullisen tuomion, joka tapahtuu Herran päivänä, olevan "suuren, pelottavan ja hirmuisen". "Kuka sen kestää?" (Joel 2:11). Siihen meidän on vastattava, että emme kykene yksin sitä kestämään. Jos olemme laittaneet uskomme Kristukseen syntiemme anteeksisaamiseksi, meillä ei ole mitään pelättävää Tuomion päivänä.

Käytännön sovellutus: Ilman parannusta, tuomio tulee olemaan kova, läpikotainen ja varma. Meidän ei pidä luottaa maalliseen mammonaamme vaan Herraamme. Jumala käyttää luonnonvoimia, surua ja muita tapahtumia vetääkseen meidät lähemmäksi itseään. Hän on armossaan antanut meille pelastusmahdollisuuden Jeesuksessa Kristuksessa, joka ristiinnaulittiin syntiemme edestä ja kenessä voimme vaihtaa syntimme hänen täydelliseen vanhurskauteensa. (2. Kor. 5:21). Sinulla ei ole aikaa hukattavaksi. Jumalan tuomio tulee nopeasti, kuin varas yöllä (1. Tess. 5:2) ja meidän on oltava valmiita. Tänään on pelastuksen päivä (2. Kor. 6:2). "Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää, huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä! Hylätköön jumalaton tiensä ja väärintekijä juonensa, kääntyköön takaisin Herran luo, sillä hän armahtaa, turvautukoon Jumalaan, sillä hänen anteeksiantonsa on runsas" (Jesaja 55:6-7). Ainoastaan hyväksymällä Jumalan pelastuksen voimme välttyä hänen vihaltaan Herran päivänä.

English


Vanhan testamentin yleiskatsaus



Joelin kirja
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries